2023. március 01. | 09:57

Közeleg a gumicsere ideje, így itt az ideje kideríteni, milyen abroncsot érdemes venni. A Német Autóklub idei tesztje különleges, így az elmúlt évektől eltérően csak egy kategóriát vizsgálnak, de abban 50 különféle gumit.

A gumi kérdése mindig fontos az autózás tekintetében, van, aki a négy évszakosra esküszik és van, aki a hagyományos téli-nyári kombinációra. A gyártók alapvetően utóbbi gumikat adják autóikhoz. A tavasz közeledtével pedig lassan eljön a gumicsere ideje azok számára, akik az elmúlt hónapokban nem négy évszakos gumival közlekedtek, hanem téli gumival, mivel követelmény, hogy évszaknak megfelelő gumival járjunk.

Azonban mindig felmerül a kérdés, ha gumicserére kerül a sor: amennyiben új szettet veszek, mégis milyen legyen? Melyik gyártó a legjobb, melyik gumi a legstrapabíróbb, melyik az, amelyik esetleg kicsit olcsóbb, mégis biztonságos?

A Német Autóklub, vagyis az ADAC 50 éve segít ezen és más kérdések megválaszolásában. A különleges évforduló alkalmával 50 különböző típusú gumit hasonlítottak össze, hogy kiderüljön, melyik a legjobb.

1973-ban Németországban betiltották a szöges gumikat, mivel bizonyítottan roncsolták az utakat. Ezt követően azonban felmerült a kérdés: milyen gumit használjanak a sofőrök télen? Jobb tapadású, terepre valót? Esetleg olyan kellene, amely egész évben használható? A Német Autóklub első tesztje ezekre a kérdésekre igyekezett választ adni a svájci Alpokban a jeges pályákon és a Pirelli nyári tesztpályáján is végeztek méréseket nem csak téli, de nyári gumikra is. Ez volt a legelső ADAC gumiteszt.

Az azóta eltelt fél évszadban az ADAC pedig folytatta a hagyományt. Az idei gumiteszten pedig 50 különböző árkategóriájú nyári gumit hasonlítottak össze, a franciától a közel-keleti gyártásúig, azonban az elmúlt évektől eltérően csupán egy méretű, a 205/55 R16 nyári gumik kerültek górcső alá.

Új szempont: környezettudatosság

Az autógyártás 50 év alatt rengeteget fejlődött, így nem meglepő, hogy vele együtt a gumiknak is egyre komolyabb kritériumoknak kell megfelelniük. Emiatt az ADAC is változtatott tesztelési szempontjain. Bár a Német Autóklub igyekszik megmaradni az elmúlt évek tesztelési metodikájánál, a végső pontszámot idén két különböző értékelési szempont adta: az eddig is fennálló vezetésbiztonsági szempont és az új, környezettudatossági.

A végső érték 70 százalékát adja a vezetés biztonságát osztályozó szám, amelyet az előző évekhez hasonlóan száraz és nedves útburkolaton is teszteltek. Viszont az elhasználódás mértéke, a fogyasztás befolyásolása és a zajszennyezés mind az új, környezettudatossági szempontrendszerbe kerültek, amely a jegy 30 százalékát teszi ki. Ezek mellé társul a gumi tömege, a kopás, de a gyártás során keletkező melléktermékek és azok felhasználása is szempontként jelenik meg.

Az ADAC-tól megszokott módon minél jobb volt egy adott alany, annál kevesebb hibapontot kapott. A kiváló kategória hibahatára 1,5 pont volt (ebbe a kategóriába egy gumi sem fért be), ezt követően 1 pontonként csökkent a besorolás. A tesztautó az idei évben egy 8-as Golf volt.

Ezek a legjobb 205/55 R16 nyári gumik

Az ADAC tesztjének tíz legjobban teljesítő alanya közül sok nem okozott meglepetést, mivel a korábbi évek listáján is a csúcson álltak. Ezek közül a legtöbb a jól ismert prémium márkák: a Goodyear, a Continental, a Michelin és a Bridgestone. A Continental kétszer is felkerült a listára, új UltraContact nevű gumija a hetedik helyen végzett.

A prémiumok mellett kevésbé ismert nevek is szerepelnek a top 10-ben. A finn Nokian Tires és a japán Falken, valamint a koreai Kumho, Hankook és Nexen gyártók termékei is jó minősítést kaptak.

Bár egyik gumi sem ért el kiváló minősítést, a legjobb termék a Goodyear EfficientGripPerformance 2 és a Continental PremiumContact 6 volt 2-2 ponttal, a kategóriába pedig épphogy csak befért a Hankook Ventus Prime4 és a Nexen N´Fera Primus, mindkettő 2,5 ponttal.

Bár vezetésbiztonságban összesítve és vizes aszfalton a Goodyear és a Continental nyert, száraz körülmények között a Falken ZIEX ZE310 ECORUN és a Nokian Tyres Wetproof volt a legjobb. Az újonnan bevezetett környezettudatossági kritériumoknak a Michelin Primacy 4+ és a Continental UltraContactja felelt meg leginkább.

Forrás: ADAC

Megfelelő: a közepesen teljesítő 205/55 R16 nyári gumik

A 2,6 és 3,5 hibapontos szakasz 21 terméket foglal magába, főképp olyan márkákat, amelyek egyszerű, megfizethető, de mégis teljesen használható gumik, amelyektől nem kell évente megválni.

Ezek a gumik főképp azért kerültek ebbe a kategóriába, mert egy bizonyos kritériumnak nem feleltek meg, amely aztán lehúzta az összpontszámukat. Így az ADAC olyan felhasználásra ajánlja ezeket a termékeket, amikor a gumicserére készülő vásárló egy olcsóbb alternatívát keres a prémium márkák helyett és nem zavarja, ha egy-két helyzetben nem feltétlenül a legjobb eredményt kapja.

A teszt egyik fő, igencsak szigorúan vett kritériuma a nedves aszfalton való teljesítmény, így sok szereplő ebben a szekcióban főképp vizes időben való hiányosságai miatt kapott csupán megfelelő minősítést, száraz talajon teljesen jól alkalmazhatóak. Az idei évben bevezetett környezettudatossági kritériumok is lehúzták ezeknek a termékeknek az értékelését, leginkább az a tény, hogy sokkal gyorsabban használódtak el vagy éppen szakadtak ki, mint a prémium márkák termékei.

A legjobban teljesítő, megfelelő minősítésű gumik a thai Kenda Kenetica Pro KR210, a Kleber Dynaxer HP4, a Fulda EcoControl HP2 és a Toyo Tires Proxes Comfort voltak, mind 2,6 ponttal, tehát éppen a jó és a megfelelő határán. A Petlas Imperium PT515 és az Uniroyal RainSport 5 termékek pedig a kategória sereghajtói voltak, 3,3 pontszámmal.

Száraz aszfalton a szingapúri Giti GitiSynergy H2 nevű terméke, valamint a GT Radial FE2 és BF Goodrich Advantage gumik a legjobbak, ugyanezen termékek azonban messze nem teljesítenek jól nedves körülmények között. Vizes úton a megfelelő kategória nyertese az Uniroyal RainSport 5.

A környezettudatossági szempontok alapján viszont a már említett Kleber Dynaxer HP4 a legjobb, amely a Michelin tulajdonában álló cég terméke. Ezt a listát az Apollo Alnac 4G zárja, amely a többi szempontból sem vizsgázott fényesen, mind csúszós, mind száraz úton kevésbé megbízható, összpontszáma pedig alig jobb, mint a Petlas vagy az Uniroyalé, 3,2 pontot kapott az ADAC nyári gumi tesztjén.

Az 1,6 milliméteres teljes kopottságot pedig kevesebb mint 30 ezer km alatt eléri. Ezzel szemben a Michelin e.Primacy, amely a rosszabb, használható kategóriába került, 72 ezer km-t képes kibírni.

Forrás: ADAC

Elégséges: A 205/55 R16 nyári gumik, amik még használhatók

Az előbb említett Michelin gumi remekül reprezentálja, mégis miért volt szükség a gumiteszten bevezetni a környezetvédelmi szempontokat. A gyártó nem csak hagyományos hajtású, de elektromos járművekre is ajánlja termékét, amely a környezettudatossági kritériumoknak kiválóan megfelelt. 1,3 hibapontot kapott ezekre a követelményekre, gumikopás, strapabírás és hatékonyság terén kitűnően vizsgázott, a vezetésbiztonsági szempontokon viszont csúnyán elvérzett.

Nedves aszfalton 80 km/órás sebességnél 43,7 méter alatt képes teljesen megállni, amely több mint 10 méterrel több, mint a győztes Continental gumi eredménye. Hasonlóak a szekciót vezető Hefly és Cooper gumik is, amelyek 3,6 pontot kaptak összesítettben, azonban vezetésbiztonság szempontjából kissé alulmaradtak.

A kategóriában a legkevésbé jól a Zeetex, az Avon és a Radar gyárók gumijai szerepeltek, mind összességében, de vezetésbiztonság és környezetkímélet szempontjából is gyengén teljesítettek.

Forrás: ADAC

Elégtelen: A 205/55 R16 nyári gumik, amelyek kerülendőek

A Német Autóklub 50 nyári gumit vizsgáló tesztjén 7 darab terméket találtak, amelyet teljesen alkalmatlannak nyilvánítottak a használatra, amelynek fő oka a nedves aszfalton mutatott gyenge teljesítmény volt, mivel vizes körülmények között ezek a gumik borzalmasan szerepeltek. Olyan termék is volt, amely máskülönben remek számokat produkált, esős időben azonban katasztrofális lenne a használata.

Erre remek példa a kínai Double Coin DC99 nevű gumi, amely rendkívül strapabírónak bizonyult, hosszú élettartammal – akár 65 ezer kilométert is meg lehet tenni vele -, de ha valaki ilyen gumit vesz, remélhetőleg a 65 ezres használat egyetlen kilométeren sem kell majd nedves időben hirtelen fékeznie, mert a Double Coin 59,3 méter alatt tud csak teljesen megállni 80 km/órás sebességnél.

Ezt úgy lehet remekül szemléltetni, ha a Continental PremiumContact 6 gumijával, valamint a Double Coinnal felszerelt tesztautó egyszerre kezd fékezni, előbbi már álló helyzetben van, amikor utóbbi még csak nagyjából 52 km/órás sebességre lassult le.

A double Coin mellett a Premierri Solazo nevű termék is 5,5 hibapontot kapott, amely a lehető legtöbb, de a Rotalla, a Berlin Tires, a Lassa, az Evergreen vagy a Riken termékei sem teljesítettek sokkal jobban. A Rotalla az egyetlen ebben a csoportban, amely nem érte el az 5 pontos határt, de 4,7-es értékelése nem ébreszt sok kedvet a gumi megvásárlása iránt.

Forrás: ADAC

Prémium nyári gumi vagy olcsóbb, másodvonalas?

A 2023-as ADAC teszt 50 különböző nyári gumit hasonlított össze és az egyik legfontosabb tanulsága az, hogy bár a prémium nyári gumi valóban azt jelenti, hogy biztonságos kezekben, vagyis gumikon vagyunk, de a második vonal termékei is lehetnek szinte ugyanolyan jók, valamennyivel kevesebb pénzért.

Akinek nincsen otthon felnire szerelve a nyári gumi, annak mindenképpen el kell mennie egy szervizbe, hogy átcseréljék a nyári abroncsokat. De akkor sem árt évente legalább egyszer egy gumiszerviz felkeresése, ha megvan már a felnin a cseregumi, hiszen centrírozni illik ilyen időközönként az abroncsot, ha nem akarjuk, hogy idő előtt tönkremenjen.

Fontos még egyszer megemlíteni, hogy a nem négy évszakos gumival szerelt autókat kötelező az éppen aktuális évszaknak megfelelő gumiszettel ellátni. Felszerelés előtt ellenőrizni kell, hogy a barázdák mélysége megfelelő-e, ez nyári gumiknál minimum 1,6 millimétert jelent, de érdemes a 3-4 milliméteres profilmélység meglétére törekedni. Emellett fontos figyelni a guminyomást is, amelyet bármelyik benzinkúton lehet ellenőrizni. A gumiabroncsok állapota nagyon fontos, így nem szabad félvállról venni, ne sajnáljuk rá az időnket, sem a pénzünket!

Depositphotos