Egy kis nosztalgia Szolnokon

Ujj Péter újságíró
Közzétéve:
2019-08-05, 15:15

A hajdani KISZ tábor területén egy délelőtt erejéig idén is összegyűltek a szocialista autóipar veterán remekei.

Augusztus első hétvégéjén immáron 7. alkalommal tartották meg a Szocijármű Kiállítás és Nosztalgia Találkozó elnevezésű rendezvényt Szolnokon, mely színvonalas rendezésével, sokrétű programkínálatával és kivételes, semmihez sem hasonlítható hangulatával rengeteg kiállítót és látogatót vonzott. A Turisztikai és Szabadidőközpont ismét tökéletes helyszínnek bizonyult, a Tisza közelsége és a fás-ligetes környezet ideális környezet a szemléhez. Az alábbi kép akár egy balatoni kempingben is készülhetett volna a 60-as vagy 70-es években.
  7. Szocijármű Kiállítás és Nosztalgia Találkozó Szolnok Wartburg 311 veterán

Az időjárás is kitett magáért, a hol felhős, hol napos időben senki nem érezte úgy, hogy inkább a strandon lenne a helye és sem az emberek agyvize, sem az autók hűtővize nem forrt fel (még a faros Skodáké sem). Egyszóval minden adott volt, hogy az autóbarátok, veteránrajongók és családok egy remek délelőttöt töltsenek el a 60-as, 70-es és 80-as évek miliőjében.  A nosztalgikus hangulat megteremtésében természetesen kulcsszerep jutott a veterán járműveknek, de az élményre más is ráerősített.

7. Szocijármű Kiállítás és Nosztalgia Találkozó Szolnok

 Voltak ugyanis, akik hajviseletüket illetve ruházatukat is a korszellemnek megfelelően választották meg.  A tömegben itt-ott feltűnt egy-egy kisdobos, egy-egy munkásőrnek öltözött férfi és persze jó néhány elvtársnő is. Meglepően sok hölgy öltötte magára a 60-as, 70-es és 80-as évekre jellemző konfekciódarabokat. Apropó hajviselet, a rendezők ingyenes fodrászattal kedveskedtek azoknak, akik frizurájukat is a 20. század második felére jellemző divat előtt kívántak tisztelegni.

7. Szocijármű Kiállítás és Nosztalgia Találkozó Szolnok munkásőrök

A hangulatot a gyerekeknek szánt kis Moszkvicsok szintén fokozták. A találkozón legalább 4-et számoltam, melyekkel a gyerkőcök szlalomoztak az emberek lábai között. Ezek a dudával és világítással (!) is felszerelt, pedállal hajtós kis járgányok a fiúk álmai voltak a 80-as években. Nekem volt. Emlékszem, hogy kényelmes ülés, stabil futómű és közvetlen kormányzás jellemezte. Autóimádatomat talán pont egy ilyennel alapozták meg a szüleim.

7. Szocijármű Kiállítás és Nosztalgia Találkozó Szolnok kis Moszkvics gyerekeknek

A rendezvény 8 órakor nyitotta meg kapuit és azonnal seregleni kezdtek a veterán korú gépek. Nagyrészük saját lábán jött, de voltak, amelyek rendszám híján tréleren érkeztek. A környék hamar megtelt az öreg autókra jellemző kipufogógázok szagával, de szerintem senki nem bánta. Egy órával később már szinte meg is telt a járművek rendelkezésére álló hatalmas rét bizonyítva, hogy mennyi érdekes és szép állapotban megőrzött oldtimert bújtatnak az emberek a szocialista érából.

7. Szocijármű Kiállítás és Nosztalgia Találkozó Szolnok

A találkozó egyik sztárja ez a gyönyörű GAZ-13 Csajka volt. A limuzin egykor Dobi Istvánnak, Magyarország államfőjének a céges autója volt. Motorja egy 5,5 literes V8-as, mely nem átalkodik 20-25 litert benyakalni a kedvenc üzemanyagából, a 100-as benzinből 100 kilométerenként. Az erő átviteléről egy 3 sebességes automataváltó gondoskodik, mely a hátsó kerekekhez kapcsolódik. Mindössze 6 darab létezik belőle az országban, értéke nagyjából 20 millió Ft körül van.

7. Szocijármű Kiállítás és Nosztalgia Találkozó Szolnok GAZ-13 Csajka

10 órától aztán érdekesebbnél érdekesebb előadások szórakoztatták a szakmai háttérre is fogékonyabb közönséget. Szeretném kiemelni Milán Róbert előadását, aki bemutatta saját 1968-as Skoda 1000MB-jét. A gyönyörű állapotú autóról és a típus hátteréről is rengeteg hasznos információval gazdagította a nagyérdeműt. Megtudtam például, hogy az 1000MB alumínium blokkját – természetesen jelentős átalakításokkal – egészen 2002-ig használta a cseh autógyár a Skoda Fabiákban.

 7. Szocijármű Kiállítás és Nosztalgia Találkozó Szolnok Lada 1200

A szépen restaurált Skoda szinte napi használatban van és ennek megfelelően teljesen üzembiztos. Az autóban 75 ezer kilométer van és Magyarországon helyezték először üzembe.  Jelenleg körülbelül 10 darab működőképes példány lehet az országban, értékét ez a tény tovább növeli. És a hír igaz: a faros Skodák szeretik melegíteni a vizüket, de megfelelő karbantartással és nem túl nagy terheléssel elkerülhető illetve megelőzhető a probléma.

7. Szocijármű Kiállítás és Nosztalgia Találkozó Szolnok Skoda 1000MB

A rendezvény teljes időtartama alatt tudtak a kiállítók egymástól autós tartozékokat és korhű tárgyakat vásárolni. Ilyen eseményeken lehet csak igazán ritka, sőt beszerezhetetlen alkatrészekhez hozzájutni. Az autók előtti terület hamar megtelt a csomagterekből előkerülő kincsekkel, kezdődhetett az egyezkedés és alkudozás. A csere-bere bazár kínálata az alkatrészektől az korból származó eredeti autós kiegészítőkig terjedt, volt miből szemezgetni az biztos.

7. Szocijármű Kiállítás és Nosztalgia Találkozó Szolnok csere-bere bazár

Akik igényelték, esetleg az odaúton éreztek valami furcsa viselkedést az autójukon, a Nemzeti Közlekedési Hatóság mobil műszaki állomása ingyenesen átvizsgálta az autójukat. Az öreg technika kényes, különösen olyan autók esetében, amelyek az év jelentős részét állva töltik és csak alkalmakkor mozgatják meg őket. Ezért mindenképp piros pont jár a szervezőknek és támogatóknak, hogy biztosították ezt a nagyszerű lehetőséget mindenkinek. Remélem sokan éltek is vele.

7. Szocijármű Kiállítás és Nosztalgia Találkozó Szolnok NKH mobil műszaki vizsgaállomás

A Zaporozsec egy eléggé elterjedt típus volt Magyarországon annak ellenére, hogy különösen sosem volt megbízható járgány. Miután az egyik legolcsóbban megkapható autó volt, akik négykerekűre vágytak a kis farmotoros ukrán gépkocsiban találhatták meg a számításukat. A képen látható autóban ZAZ-968-ban egy 1,2 literes V4-es farmotor van 40 lóerős teljesítménnyel. Üzembiztosságát némi átalakítással javították, már nem eredeti a karburátor és a szelepek sem. A szépen restaurált konkrét példány különlegessége, hogy mindösszesen 5700 km-t futott.

7. Szocijármű Kiállítás és Nosztalgia Találkozó Szolnok Zaporozsec (ZAZ-968)

Ha valaki megéhezett vagy megszomjazott, a Nosztalgia Büfében kereshetett magának megváltást, ahol csupa olyan termékkel várták a vendégeket, amelyek a szocializmus alatt is jellemzők voltak.  A szoci hambi, a palacsinta, a lángos, a fröccs és a sör naná, hogy nem hiányozhatott a kínálatból. A Vöröskereszt is kilátogatott az eseményre, önkéntes véradási lehetőséggel és alapfokú elsősegélynyújtás bemutatóval várták az érdeklődőket.

7. Szocijármű Kiállítás és Nosztalgia Találkozó Szolnok Volgák

A Moszkvics 2140-es szintén egy kedvelt típus volt, miután ezekre viszonylag keveset, mindössze 2 évet kellett várni a megrendeléstől számítva. Ha két éven belül meg is érkezett a kiszemelt járgány, semmi nem garantálta, hogy a kért színben pompázik majd a család új autója. A képen látható példánynak teljesen eredeti a fényezése, órájában mindössze 65 000 km van. Élete jelentős részét garázsban állással töltötte, ezért miután elővették a vezetékek és gumialkatrészek cseréjén kívül nem sok mindent kellett gatyába rázni. A tulajdonos beszámolója szerint az 1,5 literes 75 lóerős motorja meglepően fürgén viszi a könnyű autót.

7. Szocijármű Kiállítás és Nosztalgia Találkozó Szolnok Moszkvics 2140

Az eseményre kilátogatott a svéd nagybácsi is. Az autó ugyan nem a szocializmus szülötte, de korával remekül illett a szoci oldtimerek közé. A teljesen restaurált Volvo P 1800 ES Amerikából származik, órájában 97 ezer mérfölddel. Az autó gyári állapotára lett visszahozva, még a klíma (!) is működik benne. Egyedül az utólagos harmónikatető nem eredeti, de kétségkívül remekül mutat.  Annak ellenére, hogy a rendezvény elsősorban szocialista járműveknek szólt, a rendezők szívesen fogadták a kapitalista világ veterán autót is.

7. Szocijármű Kiállítás és Nosztalgia Találkozó Szolnok Volvo P 1800 ES

Az autók mellett megszámlálhatatlan sok motorral is kilátogattak a veteránrajongók és ismét megszületett bennem a felismerés, hogy mennyire hiányoznak az utakról a régi oldalkocsis motorkerékpárok. Amerre a szem ellátott mindenfelé a szocialista ipar motorjai sorakoztak és szinte mind kivételesen gyönyörű állapotnak örvendett. A rengeteg segédmotoros kerékpár mellett a kor nagymotorjai is feltűntek, úgymint MZ-k, Pannóniák, Uralok és társaik.

7. Szocijármű Kiállítás és Nosztalgia Találkozó Szolnok motorok

A galériára kattintva megnézheted az összes, az eseményen készült képet.

Az alábbi videón pedig a találkozó egyik legérdekesebb autója látható, hallható, amint a tulajdonos beindítja és kicsit túráztatja a benzinfaló V8-as szörnyeteget:

További autós hírek

Sajnos a legalapvetőbb KRESZ szabályokat is képesek sokan megszegni figyelmetlenségből. Ezen, a rendőrség által közzétett térfigyelő kamerás felvételen az látszik, hogy a kanyarodási...

A Sanghaj mellett, a Jangce folyó partján fekvő Vuhsziban található híd omlott össze. Sajnos három autóra rázuhant és a benne ülök azonnal meghaltak....

Mentőautó ütközött személyautóval Nyíregyházán, a Pazonyi úton vasárnap este. A baleset következtében a gépkocsiban utazó 31 éves nő a helyszínen életét vesztette. További...

Olvasónktól kaptuk a videót az Illatos úti tahó teherautósról. Írja: “Az illatos út elején egy teherautó a tilos jelzés ellenére piros lámpánál és...

Elképesztő állapotban szeretett volna a következő videó “főhőse” autót vezetni. Olvasónk, aki megakadályozta ezt, a következőt írta: “Akkor kezdtem el felvenni, miután kiesett...

Kapcsolódó írások

1970 Plymouth Superbird, szürke, oldalnézet, jobbról
2018. november 07.
A NASCAR 1970-es évadja alkalmával a Plymouth bemutatta legendás típusát, a Superbirdöt
1978 Ford Fairmont, oldalnézet, jobbról
2018. november 06.
A történelem során számos villogós autó segítette az amerikai zsaruk hajszáját. Most megtudhatod, hogy a Ford Crown Victoria és a Hudson Hornet mellett melyik típusok voltak az USA történetének legmenőbb rendőrautói
Gosford Classic Cars, 1956 Wartburg 311, almazöld
2019. május 01.
A Gosford Classic Cars árverésre bocsájt egy kimagaslóan jó állapotú Wartburg 311-est. Az autó értékéhez sokat hozzátesz, hogy az első modellek egyike és a legapróbb részleteiben is eredeti
1970 Velorex Oskar, Bőregér, Batmobile, oldalnézet, jobbról
2019. május 01.
1945-ben született meg a szocializmus egyik legbizarrabb autója, a Bőregér néven is emlegetett csehszlovák Velorex Oskar