2020. december 28. | 15:23

Versenykörülmények között tesztelik és fejlesztik a jövő technológiáit.

Évek óta komoly problémát jelent a Formula-1 vezetőinek, hogy valahogy új gyártókat, új motorszállítókat vonjanak be a sportágba. Éppen azért vezették be 2014-ben a 1,6 literes, V6-os hibrid erőforrásokat, hogy minél több, a környezetbarátabb technológiák iránt érdeklődő céget a Száguldó Cirkuszba csábítsanak. Ezt a törekvést azonban eddig nem koronázta siker. 

Bár egy pillanatra felcsillant a remény, amikor 2015-ben a Honda visszatérésével négytagúra bővült a motorszállítók mezőnye. Azóta azonban nemhogy új gyártó nem érkezett, de a japánok október elején bejelentették, hogy 2021 végén befejezik a tevékenységüket az F1-ben. Így a csapatok csak a Mercedes, a Ferrari és a Renault erőforrásai közül választhatnak majd a 2022-es szezontól, hiszen új érkező egyelőre nincs a láthatáron. 

Hogy a Honda miért döntött úgy, hogy kiszáll? A japánok elsősorban anyagi okokkal magyarázták a döntést. De jól értesült boxutcai bennfentesek inkább úgy vélik, hogy az egyre inkább a fenntarthatóság és a megújuló erőforrások felé eltolódó fogyasztói igények miatt a Formula-E felé kacsinthatnak. Erre utalhat az is, ami a Honda hivatalos közleményében olvasható: „Az autóiparban jelenleg egy olyan átalakulás zajlik, amire 100 évente csak egyszer van példa. Célunk, hogy 2050-re karbonsemlegessé váljunk, és ezért minden erőforrásunkat az üzemanyagcellás és akkumulátoros elektromos autók irányába csoportosítjuk át.” 

Hogy mit tartogat a jövő a Honda számára a technikai sportokban? Valószínűleg hamarosan kiderül. 

Egy azonban biztos: a világunk folyamatosan változik. Változnak a szokások, a fogyasztói igények, az emberek nézetei és a dolgokhoz való hozzáállása is. Ami tegnap még népszerű volt, holnapra már idejétmúlttá válik. Ezeket a folyamatokat pedig nagyon nehéz lekövetnie még a stabil lábakon álló cégeknek is. Vagy éppen a versenysorozatoknak, amelyek egyszerre szeretnének minél relevánsabb technológiai megoldásokat felvonultatni, hogy minél nagyobb tömegeket tudjanak a versenypályák lelátóira, valamint a képernyők elé ültetni. Akiknek nem sikerül – vagy nem hajlandóak – felvenni a kesztyűt és reagálni a változásra, azok előbb-utóbb lemaradnak és eltűnnek a süllyesztőben. 

Márpedig ez egy egyre inkább reálisnak tűnő veszély a Formula-1 számára. És távol álljon tőlem, hogy vészharangokat kongassak, ám ha megnézzük, hogy az igazán komoly gyártók már a sokak által komolytalannak tartott és lesajnált Formula-E-ben versenyeznek, akkor a Száguldó Cirkusz vezetőinek igenis lehet oka az aggodalomra. De mégis mi az, ami igazán vonzóvá tesz egy elektromosautó-bajnokságot az olyan cégek számára, mint a Porsche vagy éppen a Jaguar?

Három olyan kulcsfontosságú terület van, amelyet a Formula-E különösen fontosnak tart és kiemelten kezel. Anélkül, hogy a csapatokkal kötött komplex, évtizedes múltra visszatekintő, titkos megállapodások megkötötték volna a kezüket, a szabályalkotók akadálytalanul hozhattak meg olyan döntéseket, melyek kizárólag a sportág hosszabb távú érdekeit szolgálják. De mégis mi ez a három terület?

1. Technológia

Az F1-ben jelenleg használt motorformula nem sok mozgásteret enged a fejlődésnek. Miközben a gyártók elképesztő munkát végezve folyamatosan fejlesztik a V6-os hibrid erőforrásokat, minél inkább kiaknázva a belső égésű motorokban rejlő potenciált, ennek a fejlődésnek megvan a legfelső határa, ahonnan már nincs hová előrelépni. A hibrid hajtásláncokhoz viszonyítva az evolúció következő lépcsőfokát az elektromos motorok jelenthetnék, ám ezen a téren a Formula-E beelőzte a Száguldó Cirkuszt. Olyannyira, hogy a széria vezetői roppant előrelátó módon megállapodást kötöttek a Nemzetközi Automobil Szövetséggel (FIA), hogy legalább 2039-ig garantáltan ez lesz a szervezet felügyelete alá tartozó egyetlen elektromos, formaautós versenysorozat. 


Érdemes megjegyezni azt is, hogy a belső égésű motor egy több mint százéves múltra visszatekintő technológia. És ami a benne rejlő potenciált és a fejlődési lehetőségeket illeti, a szakértők szerint a fosszilis energiaforrásokat használó motoroknak meg vannak számlálva a napjai. 

Az elektromos járművek technológiája az elmúlt években rohamos fejlődésnek indult, és mostanra már sikerült orvosolni a gyermekbetegségeit, így az EV-k a mindennapi használat szempontjából is egyre praktikusabbnak számítanak. Ráadásul az elektromos hajtásláncok sokkal gyorsabb ütemben fejlődnek, mint a hibrid motorok. Így szinte csak idő kérdése, hogy teljesítmény tekintetében a Formula-E mikor éri utol és előzi meg a F1-et.

2. A gyártók érdekei

Mióta létezik, azóta a motorsport mindig is az autóipari újdonságoknak és a jövő technológiai megoldásainak éles, versenykörülmények között történő kipróbálásáról, teszteléséről szólt. Mindemellett elvitathatatlan, hogy egy cég marketingjének szempontból is fontos tényezőt jelent. A technikai sportok nagyon komoly vonzerővel bírnak, ezért szinte minden komoly gyártó igyekszik képviseltetni magát valamilyen bajnokságban, legyen szó a Ferrariról, a Toyotáról vagy éppen a Nióról. 

Ha végigtekintünk a technikai sportok történelmén, sosem volt még olyan széria, amely annyi gyártót vonzott volna, mint a Formula-E jelen pillanatban. Az Audi, a BMW, a DS, a Jaguar, a Mahindra, a Mercedes-Benz, a Nio, a Nissan és a Porsche is saját csapattal, saját fejlesztésű hajtáslánccal áll rajthoz a villanyautós bajnokságban. Csak összehasonlításként, legutóbb 2004-ben, még a V10-es éra utolsó előtti évében fordult elő, hogy 7 motorszállító (a Ferrari, a Mercedes, a BMW, a Renault, a Toyota, a Honda és a Ford) volt az F1-ben. Azóta azonban folyamatosan csökken a számuk. 

Szóval itt van egy olyan bajnokság, ahol a régi nagy gyártók és a feltörekvő újak mérik össze tudásukat, miközben a jövő technológiai megoldásait fejlesztik. A sorozat szabályrendszere és a benne rejlő fejlesztési szabadság pedig még több cég számára – mint például az F1-ből távozó Honda??? – bírhat komoly vozerővel. Ami csak még komolyabb csatákat eredményezhet a pályán, és még inkább felgyorsíthatja a technológiai fejlődést. 


3. A csapatok költségvetése

A Formula-E irányítói egy kifejezetten ügyes üzleti modellt hoztak létre, és a csapatoknak ezeken a szigorú kereteken belül kell megoldaniuk a működésüket. Azokat a technológiai megoldásokat szabványosították, melyek a legkevésbé hasonlítanak az utcai autók technológiájához, mint például az alváz vagy az aerodinamikai elemek. Ezzel jelentősen csökkentették a csapatok költségeit. Vagyis az utcai autók számára leginkább releváns technológiát, például a szoftvereket, a hajtásláncokat és a közeljövőben már az akkumulátorokat is, minden csapat saját magának fejleszti.  

Ez pedig egyaránt vonzó a komoly múlttal rendelkező és a feltörekvő gyártók számára. Egyrészt, csak a számukra releváns technológia fejlesztésén kell dolgozniuk. Másrészt marketing szempontból az egésznek van egy rendkívül jól eladható üzenete, hiszen egy sokkal inkább fenntartható technológián, a jövő technológiáján dolgoznak. Ennek eredményeként egy csapat költségvetése nagyságrendileg a 4 százalékát teszi ki egy átlagos F1-es istálló büdzséjének.  

A Formula-E közönsége szintén folyamatosan növekszik. Ráadásul a sorozat olyan piacokon képes megvetni a lábát, ahol korábban más motorsport szakágak kudarcot vallottak. A bajnokság mindössze hat év alatt képes volt egy akkora televíziós közönségre szert tenni, ami a Formula-1 nézőinek 25 százalékát teszi ki. Ennek köszönhetően a csapatok által a sportágban elköltött pénz marketing szempontból az egyik legjobb befektetést jelenti. 

A különféle technikai sportok, az egyes bajnokságok alapjaikat tekintve változatlanok maradtak az elmúlt évek, évtizedek során. Szóval már éppen itt volt az ideje, hogy kissé felkavarják az állóvizet. Bizonyára lesz olyan bajnokság, amelyik eltűnik majd a süllyesztőben, köszönhetően az innovatív új technológiáknak és a változó igényeknek. Mindezek a változások pedig az előttünk álló évtizedek alapjait fogják jelenteni. Számos jelből következtethetünk arra, hogy a Formula-E nem pusztán egy fellángolás, egy múló szeszély, hanem még hosszú-hosszú ideig velünk lesz és kiváló alapokról indul, hogy egy napon a jövőre már világbajnoki státuszt kiérdemlő széria a motorsport csúcsává váljon.