A Jégembertől a Monzai Gorilláig – a 22 legjobb becenév az F1-ben

Közzétéve:
2019-04-21, 12:54

A Forma-1-es pilótákra gyakran briliáns, néha szokatlan beceneveket aggatnak. A következő összeállításban vethetsz egy pillantást a legjobbakra

Társszerző: Hajdu Balázs

1. James Hunt, avagy „Hunt the Shunt” (Balesetes Hunt)

A Forma-1 egyszeres világbajnoka pályafutása elején látványos balesetekkel, valamint az autójának leamortizálásával hívta fel magára a figyelmet, és érdemelte ki a becenevét.

Hunt

2. Alain Prost, avagy „A Professzor” 

Hatalmas tehetsége mellett kiemelkedő intelligenciája tette lehetővé, hogy leheletfinom, precíz vezetési stílusát pokoli gyorsasággal ötvözze. Nem csoda, hogy Professzornak hívták.

Prost

3. Graham Hill, avagy „Mr. Monaco” 

A bajszos angol versenyzői monacói eredménysora magáért beszél: 1963 és 1969 között öt alkalommal nyert futamot, és további két évben a dobogón végzett. Michael Schumacher ugyan beállította, Ayrton Senna pedig egyenesen túlszárnyalta a rekordot, „Mr. Monaco” viszont csak egy volt. 

Hill

4. Niki Lauda, avagy „A Patkány” 

A fiatal Niki Laudát a fogai miatt „Egérnek” becézték. Higgadtsága és az autóban mutatott érzelemmentessége miatt rajtamaradt a „Számítógép” elnevezés. Végül megkapta a „Patkány” becenevet. Egy marketinges srác adta neki a becenevet, a fogai miatt, mondta Lauda, akit „Patkánykirálynak” és „Szuperpatkánynak” is neveztek. 

Lauda

5. Kimi Räikkönen, avagy „A Jégember” 

A hűvösség megtestesítője, nem meglepő, hogy Ron Dennis, a McLaren korábbi csapatfőnöke „Jégembernek” keresztelte a finn versenyzőt. 2009-ben Malajziában a heves esőzés miatt félbeszakították a versenyt, Kimi pedig egy jégkrémmel hűtötte le magát.

6. Juan Manuel Fangio, avagy „A Maestro”

Ifjú korában az „El Chueco” (A Dongalábú) becenevet kapta a futballcsapatától. Az autóversenyzés világában a pilótatársak – köztük a csapattárs, Stirling Moss – nemes egyszerűséggel „Maestrónak” hívták. 

Fangio

7. Nigel Mansell, avagy „Il Leone” (Az Oroszlán)

Nigel Mansell számos különböző becenevet kapott pályafutása során – a brit rajongók körében „Our Nige” (A Mi Nigelünk) néven futott, az amerikai közönség a Ferrari-pilóta rajtszáma után „Piros Ötösnek” nevezték. Legjobban azonban az „Oroszlán” becenév fejezi ki Mansell bátor stílusát és küzdeni tudását. 

Mansell

8. Jose Froilan Gonzalez, avagy „A Pampák Bikája” 

Az argentin pilótát – aki a Ferrari első F1-es futamgyőztese volt – kollégái az „El Cabezon” (Dagadt Fejű) becenévvel illették. A brit sajtó aggatta rá a „Pampák Bikája” becenevet testalkata és a volán mögött bemutatott teljesítménye miatt. 

Gonzalez

9. Daniel Ricciardo, avagy „A Méhészborz” 

A méhészborz egy menyét-szerű, Afrikában, Délkelet-Ázsiában, és Indiában őshonos emlősállat, mely fizikai erejéről, kegyetlenségéről és bátorságáról ismert. Mi köze van egy ausztrál Forma-1-es pilótának ehhez a megtévesztően aranyos vadállathoz?

„Stuart Smith volt akkor az edzőm, ő mutatott egy dokumentumfilmet a méhészborzról, majd megállapította, hogy sok tulajdonságomban hasonlítok az állatra. Így kezdődött ez a történet, azóta is igyekszem mindent megtenni, hogy bizonyítsam rátermettségemet” - magyarázta beceneve eredetét Ricciardo

Ricciardo

10. Jack Brabham, avagy Black Jack

A legendás ausztrál versenyző nem a kaszinók vagy a szerencsejáték iránti rajongás miatt kapta a „Black Jack” becenevet. Az elnevezés a pilóta fekete hajából és csendes stílusából ered. A versenypályán mutatott rendíthetetlensége még jobban igazolta a becenév jogosságát. 

Brabham

11. Nico Rosberg, avagy „Britney”

Amikor Nico Rosberg 2006-ban, kisfiús arcával és szőke fürtjeivel megérkezett a Forma-1-be, Williamses csapattársa, Mark Webber „Britneynek” (Britney Spears, amerikai popsztár után) nevezte az ifjú németet. Az idény utolsó futamán Brazíliában összeakadtak, és mindkét autó megsérült. Ezután mindketten siettek a boxutcába, Rosberg azonban a falnak ütközött a nagy rohanásban. Hogyan közölte Webber az információt a mérnökökkel? „Britney a falban”. Szerencsére a becenév hamar lekopott az egyszeres világbajnok pilótáról. 

Rosberg

12. Andrea de Cesaris, avagy „Andrea de Crasheris”

Különösen a Forma-1-es karrierje elején látványos balesetekkel vétette észre magát. A gyors és népszerű olasz pilóta ennek ellenére sok lehetőséget kapott, hiszen 1994-es visszavonulásáig több mint 200 futamon állhatott rajthoz. 

Cesaris

13. Mike Hailwood, avagy „Mike the Bike”

Minden motorkerékpár kategóriában világbajnok, többszörös Isle of Man Tourist Trophy győztes. Hailwood a Forma-1-ben is ért el sikereket, ám beceneve elsősorban a motoros pályafutására utal. 

Hailwood

14. Vittorio Brambilla, avagy „A Monzai Gorilla” 

Egy birkózó testalkatával és kemény versenyzői stílusával tökéletesen kiérdemelte a becenevét, mely ráadásul rímelt is Brambilla családnevére.

„A kézfogásnál szinte összeroppantotta a másik ember kezét. Látszott a szemében, hogy élvezi a fizikai erejét” -  írta róla önéletrajzában a Forma-1 egykori legendás orvosa, Sid Watkin. 

Brambilla

15. Luigi Fagioli, avagy „Az Abruzzi Rabló” 

A Száguldó Cirkusz történetének legidősebb futamgyőztese ha ma versenyezne, talán a „Mr. Bean” becenevet kapta volna (a „bean” angolul, a „fagioli” pedig olaszul jelent babot). Az nem világos, hogyan kapta az „Abruzzi Rabló” becenevet. Nem is Abruzzi tartományból származott, és soha nem követett el semmilyen bűncselekményt. Talán vad, temperamentumos stílusa, vagy a füstös képű, bankrablóra emlékeztető megjelenése indokolhatta. 1933-ban mondjuk megfosztotta honfitársát, Tazio Nuvolarit egy futamgyőzelemtől. Ez nevezhető rablásnak? 

Fagioli

16. Nino Farina, avagy „A Torinói Úriember” 

Az F1 első világbajnoka agresszív, megalkuvást nem ismerő, gyakran vakmerő stílussal rendelkezett. Ehhez képest, családi háttere és finom megjelenése miatt kiérdemelte a „Torinói Úriember” elnevezést. 

Farina

17. Denny Hulme, avagy „A Medve” 

Fiatalabb korában előfordult vele, hogy cipő nélkül vezetett, így hazájában, Új-Zélandon csak „Mezítlábas Fiúnak” nevezték. Talán ő a legkevésbé ismert Formula 1-es világbajnok. Lobbanékony stílusa miatt ráaggatták a „Medve” becenevet. 

Hulme

18. Mike Hawthorn, avagy „Le Papillon” (A Pillangó)

A brit sajtóban a „Farnhami Száguldó” néven emlegették, a franciák azonban híres csokornyakkendője miatt a „Le Papillon”, azaz a „Pillangó” becenévvel illették a Ferrari 60 évvel ezelőtt elhunyt bajnokát. 

Hawthorn

19. Maurice Trintignant, avagy „Le Petoulet” (A patkányürülékes)

A francia versenyző – aki az 1950-es években kétszer megnyerte a Monacói Nagydíjat – aki az egyik legszerencsétlenebb történet főszereplője. Egy párizsi versenyen azért kellett feladnia a küzdelmet, mert Bugattijának üzemanyagrendszere patkányürülék miatt működésképtelenné vált. Trintignant állítólag jó humorral fogadta a becenevét.  

Trintignant

20. Jean Pierre Jarier, avagy „Jumper” 

Mivel a „jumper” szó angolul kiugrót jelent, akár azt is gondolhatnád, hogy a rajtoknál szeretett hamarabb elindulni, és innen kapta a becenevét. A megoldás ennél sokkal kézenfekvőbb: a March istálló társalapítójának, Robin Herdnek a fia rosszul ejtette ki Jarier keresztnevét, így lett a Jean-Pierre-ből „Jumper”.

Jarier

21. Piero Taruffi, avagy „Az Ezüst Róka” 

A tehetséges olasz pilóta idejekorán őszült, így az 1951-es, Mexikóban aratott győzelme után a helyi sajtó „El Zorro Plateado” becenévvel látta el. Az idők során ez az elnevezés rajta maradt. 

Taruffi

22. Giovanni Lavaggi, avagy „Autómosós Johnny”

Lavaggi mindössze hét Forma-1-es futamon állhatott rajthoz. Az „Autómosós Johnny” a pilóta nevének szabad fordítása.

„Ez a név sokkal jobban tetszett, mint amit az amerikai IndyCar menedzserem használt. Ő Johnny Lasagnenak szólított” - mondta Lavaggi. 

Lavaggi

Forrás:

Kapcsolódó írások

2019. március 06.
A világ egyik legnagyobb Autószalonjára több gyártó is kihozta a jelenlegi Formula 1-es versenyautóját
Hegedűs Andor a Red Bull Racing épülete előtt, szemből fotózva
2018. november 21.
Andor egy olyan karriert futott be eddig, amire sok benzinvérű társammal együtt ámulattal tekintünk . Az alábbi interjúból kiderül, hogyan került a Formula 1 egyik legelitebb csapatába tervezőmérnökként!
2018. december 16.
11 kérdés a szezon második feléről olyan kérdésekkel, hogy min sértődött meg Bottas Magyarországon, mennyi ideig nem nevetne Oconnal Verstappen, és milyen állathoz hasonlította magát vajon Hülkenberg?
2019. február 10.
2019-től a McLaren kiszáll a díjkiosztásból