2019. október 18. | 18:22

1963 és ’64-ben 10 embert csempésztek át Nyugat-Berlinbe egy BMW Isetta segítségével

A BMW Isetta saját korában egy nagyszerű kisautó volt, ami megmentette a BMW-t a csődtől. A bajor gyártó egyidejűleg szerelte a „Barokk Angyal” becenevű 501-es modellel, melynek árából 5 buborék Bömbit lehetett volna vásárolni.

Magáról az Isetta típustörténetéről már korábban olvashattál, ma viszont olyan szemszögből közelítjük meg az olasz eredetű 4 kerekűt, mely inkább tűnik viccnek, mintsem komoly, megtörtént eseménynek. Ez pedig nem más, mint az Isetta, mint csempészautó. Ha még nem hallottál volna a BMW legszeretnivalóbb járgányáról, nézd meg a Hum3D animációját!

Pár napja a Youtube-n szembe jött velem a BMW egyik content marketinges videója, mely azt a történetet meséli el, hogy 1964-ben hogyan sikerült 10 embert Kelet-Berlinből Nyugat-Berlinbe menekíteni egy Isetta segítségével.

Mit ne mondjak, több kétségem is volt a rövidfilm hitelességét illetően, úgyhogy utána jártam a témának. Kiderült, hogy igaz történet alapján készült a 4 perces videó. Nézd meg, és oszd meg velünk Te mit gondolsz róla!

A történet 1962 novemberében kezdődött, mikor a kelet-német Manfred Kostert az NDK besorozta. Koster megvetette a háborút és a szocializmus eszméivel sem értett egyet, így arra jutott, hogy akármilyen módon, de el kell hagynia országát.

Koster felkereste régi barátját, a fal túlsó oldalán élő Klaus-Günter Jacobit, hogy segítséget kérjen. Manfred egy éjszaka erejére át tudott jutni az NSZK-ba, s barátjával kitervelték a szökést. Hosszas töprengés után arra jutottak, hogy Jacobi Isettájával fogják a szövetségi államba csempészni. De mégis hogyan?

Ahogy láthatod, az Isetta egy középmotoros buborékautó, aminek az erőforrása elfoglalja a motortér jobb oldalán. A baloldali részen lényegében csak a pótkerék és a tank helyezkedett el, így Jacobi erre a részre fókuszált.

Elsőként 10 centivel megemelte a kalaptartót, majd eltávolította a pótkereket, légszűrőt és benzintartályt. A géptest tűzfalába lyukat vágott, melyhez az üléssor előrehajtásával lehetett hozzáférni. A kipufogót más irányba kanyarintotta, és egy plusz padlólapot hegesztett a karosszériához, ami a kipufogó hőjétől volt hivatott védeni a csempészett személyt. De hogyan is nézett ki ez mind a gyakorlatban?

Már magában elég életképtelennek tűnt, hogy a terv működhet, s pont ezért olyan nagyszerű, hogy bevált. Koster 170 centijével pont befért a szűkös kamrába. Feje alatt a váltó zakatolt, fölötte a 2,27 literes tartályban a benzin lötyögött.

1963 májusában végül sor került a merényletre, melyhez cinkosokat is szereztek. 2 egyetemista jelentkezett a feladatra. Egyikük Koster utasa volt az Isettában, őket pedig egy Bogárral követte a másik hallgató, aki szükség esetén bármivel azonnal el tudta látni őket.

Segítségre pedig szükség is volt! Robert Tillmanns Haus, Jacobi önéletrajzírója így emlékezett vissza:

„További problémát jelentett, hogy nyugat-berlini létére Jacobi Úr nem vehetett részt az akcióban. Akkoriban a nyugat-berlinieknek tilos volt a város keleti részébe utazniuk. Szerencsére két egyetemi hallgató magára vállalta ezt a merész és vakmerő feladatot. Míg egyikük az Isettát vezette, társa a legkisebb feltűnés nélkül egy Volkswagen Bogárral követte őket, hogy ellássa őket szükség esetén.

Az akció kis híján keserves véget ért: Bár a határon relatív könnyen átkeltek, útjukat folytatván váratlanul egy traktor került eléjük, ami hatalmas füstfelhőt kerített. Ez még nem is lenne akkora baj, csak ebben a pillanatban az Isetta egy kábele is elszakadt, és menetképtelenné vált. Klaus Jacobi már tűkön ülve várta érkezésüket, de mikor meglátta, hogy a Bogár elé vontatta az Isettát, hatalmas öröm járta át!

Jacobi és Koster tovább fejlesztették tervüket, és a rákövetkező évben 9 további embert sikerült kimenteniük a német kommunista diktatúrából. Igaz, a rövidfilm a BMW számára inkább reklámfogás, viszont a médium fogyasztója is nyer a reklámon. Átérezheti, milyen is, amikor az élete egy pár percen és egy pecsét lenyomásán múlik, nem is beszélve arról, hogy mennyit számítanak a külsőségek.

A hagyományos termetű autókat a határon alaposan átvizsgálták, viszont az Isettára apró termete miatt senki sem gyanakodott, hogy potyautasokat rejthet. Nem is beszélve arról, hogy mégis hol férne el! Sajnos az eredeti csempészautó nem maradt fent, de a berlini The Wall Museumban egy pontos mását bármikor megtekintheted!