Az arany szárnyú V8-as sólyom – 1958 Studebaker Golden Hawk Jet Stream Supercharged

Közzétéve:
2020-02-29, 09:15

1958-ban mutatkozott be a Studebaker egyik legerősebb, egyben utolsó zászlóshajója, az „Arany Sólyom” névre keresztelt Golden Hawk

Az autózás fénykorában számtalan szemet gyönyörködtető autó született az USA-ban. Úttörőik közé tartozott az Oldsmobile Curved Dash, vagy Henry Ford T-modellje is, melyeknek a példáit minden autógyártó követett. Közéjük tartozik egy mára már elfeledett független márka is, ami az ’50-es évek Amerikájában a legvagányabb sportautókat szerelte.

Ez pedig nem más, mint a Studebaker. Mielőtt rátérnénk az aranyozott GT-re, ejtsünk pár szót magáról a gyártóról!

Studebaker logó, 1960-as évek, Pepsi színű és mintájú embléma, elölnézet, fentről

Annak ellenére, hogy a Studebakerről nem mondható el, hogy a legrégebben alapított amerikai autógyártó volt, azt biztosan ki lehet róla jelenteni, hogy a legkorábbi vállalatok egyike volt, ami személyautók és teherautók gyártásával és forgalmazásával tevékenykedett. A vállalat Amerika-szerte ismert volt megbízható és strapabíró szekereiről, amit az is bizonyít, hogy az amerikai polgárháború idején (1861-1865) az Észak szekér flottájának jelentős részét tőle rendelték meg.

A motorizáció beköszöntével a luxus szegmens kiszolgálására specializálódott, modelljei a felső-középosztály igényeit próbálták kiszolgálni. Az évtizedekig tartó siker ellenére az ’50-es évek végére anyagi nehézségekkel küzdött, így összeállt a Packarddal, ám a ’60-as évek közepére már mindketten lehúzták a rolót.

1958 Studebaker Golden Hawk, kéttónusú fehér és arany festés, elölnézet, oldalnézet, balról döntve, alulról fotózva

1958 Studebaker Golden Hawk, kéttónusú fehér és arany festés, hátulnézet, oldalnézet, balról döntve, alulról fotózva
A Studebaker egyik sikermodellje a Hawk sorozat volt. A képeken: 1958 Studebaker Golden Hawk

Pár évvel a csőd előtt a Studebaker bemutatta a Hawk, vagyis magyarul „sólyom” sorozatot, melyek legerősebb és legjobban felszerelt típusa az „Arany Sólyom” volt. A sorban őt követte a kicsivel gyengébb Silver Hawk, majd a Packarddal történő egyesülés után a Packard Hawk vette át a cégcsoport legelitebb modelljének szerepét.

Az ’58-as modell az előző évi széria ráncfelvarrott változata volt, ami csak apró díszítőelemeiben és a motor erősségében tért el a korábbi változattól. Ide tartozik például a hűtőrács átdolgozott küllemi megjelenése, ami sokakat emlékeztet a kortárs Mercik hűtőmaszkjára. Ennek a hátterében az állhat, hogy az ’50-es és ’60-as években a Studebaker felelt az USA-ba értékesített Stuttgarti Csillagok értékesítéséért és néhány design elemet „átemelt” saját modelljei formatervébe is.

1958 Studebaker Golden Hawk, kéttónusú fehér és arany festés, oldalnézet, jobbról, alulról fotózva
A 3,0 méteres tengelytávhoz egy uszonyokkal díszített 5,2 méteres teljes hossz tartozott

A ráncfelvarrott Golden Hawk termetében egyezett az előző évi modellel, viszont motor terén történt némi változtatás. Méreteit tekintve egy 3 061 mm-es tengelytávot kapott, amihez egy 5 182 mm-es teljes hossz tartozott. A korszak hanyatlóban lévő, ám továbbra is uralkodó formatervi elvárásai szerint uszonyokkal és panoráma szélvédővel szerelték, ami kiváló kilátást biztosított. Ha közelebbről is megnéznéd ezt az amerikai GT-t, less bele az alábbi videóba!

1958 Studebaker Golden Hawk, műszerfal és első üléssor, elölnézet, oldalnézet, balról, felülről fotózva

1958 Studebaker Golden Hawk, műszerfal és első üléssor, elölnézet, oldalnézet, jobbról, alulról fotózva
Korszerű biztonsági újításnak számított a biztonsági öv és a bélelt műszerfal

Az ’50-es évek végére az amerikai gyártók elkezdték csökkenteni a műszerfal mértéktelen krómfelületeit, amit az egység kipárnázása váltott fel. Ez mai szemmel inkább vicces, de ha belegondolsz, akkoriban még nem ismerték a biztonsági kormányoszlopot, nem is beszélve arról, hogy az első légzsákok megjelenéséig is el kellett telnie még egy pár évnek. A párnázott felületek szerepe egy esetleges karambol esetén a személyi sérülés mértékének csökkentése volt. Ezt a Chrysler az Imperial Crown esetében vitte a legmesszebb, amin magát a kormányát is kipárnázták.

A ’60-as évek közeledtére a jenkik ráuntak a 3 személyes üléspados elrendezésre is, ami az évtized közepére el is tűnt. Ennek oka, hogy a biztonsági övek megjelenésével ez a fajta elrendezés aktualitását vesztette, arról már nem is beszélve, hogy nem bizonyt esztétikusnak a padokra öveket szerelni. Az ’58-as modellek belterét is átdolgozták, így a korábbi 2 utas helyett már hárman is befértek hátra.

1958 Studebaker Golden Hawk, motortér, elölnézet, oldalról döntve, balról, felülnézet
Az ’58-as modellek már 275 lóerő leadására is képesek voltak

1957-ben mutatkozott be a gyári Jet Stream supercharged 289 köbhüvelykes, vagyis 4,7 literes erőforrás, amit a rákövetkező évben változtatás nélkül szereltek. Ez a V8-as motor sokat javított a gépezet teljesítményén, már 275 lóerő leadására volt képes. A váltásért egy saját fejlesztésű 3 sebességes „Flight-O-Matic” kormányváltó felelt.

Emellett a korábbi 15 colos felniket 14 colosra cserélték, amik javítottak az autó úttartásán, ráadásul egy további előnye is volt: a kisebb kerek miatt a géptest látszólag nagyobbnak tűnt, ami egy elég fontos szempont, hiszen akkoriban az volt a felfogás, hogy minél nagyobb egy autó, annál menőbb. Ez az ideológia vezetett a következő évtized szárazföldi yachtjainak megjelenéséhez. Ha részletesebben is érdekel ez a közúti behemót, nézz bele a videóba és vidd el egy körre!

1958 Studebaker Golden Hawk, kéttónusú festés, fehér és arany, hűtőrács ráközelítve, elölnézet, oldalnézet, balra döntve, alulról fotózva
Egy jó állapotú Golden Hawk ára több mint 10 millió forint is lehet

Mit gondolsz, Te befektetnél ebbe a klasszikus amerikai GT-be, vagy inkább az európai sportautók közül válogatnál? Ha szívesen befektetnél egy aranyozott szárnyasba, mélyen a zsebedbe kell nyúlnod, mert nem olcsó darabokról van szó.

A képeken látható példányt például az RM Sotheby’s 2020 márciusi aukcióján fogják árverésre bocsájtani, a szakértők szerint 34 100 dolláros, vagyis nagyjából 11,5 millió forintos ár még egészen baráti lenne. További képekért és információért keresd fel az RM Sotheby’s hivatalos oldalát!

Kapcsolódó írások

1957 Imperial Crown, meggyvörös, elölnézet, oldalnézet, balról
2019. május 12.
1957-ben az Imperial bemutatta egyik legikonikusabb zászlóshajóját, a Virgil Exner tervezte Crownt. Az autó nem csak méreteivel, de teljesítményével és felszereltségével is túlszárnyalta a kor legelitebb luxusautóit.
1957 Studebaker Silver Hawk, bézs, oldalnézet, balról, RM Sotheby’s
2019. január 02.
Idén 60 éves a Studebaker egyik utolsó zászlóshajója. Több Hawk modell is létezett, melyek közül az ’59-es Silver vitte a legtöbbre.

További hírek