2023. március 16. | 09:14

Több ország is tárgyalni kezdett annak érdekében, hogy az új normák teljesíthetőek legyenek, de szóba került a 2035-ös belső égésű motorral szerelt autókra vonatkozó tiltás is.

Az Európai Unió küzd azért, hogy 2035-re klímasemlegessé váljon. Ez a cél elég utópisztikusnak tűnhet, a törekvés mégis megvan rá.

A kontinens kibocsátásának nagyjából negyedét a közúti közlekedés adja, így ezen a téren is próbálják visszatartani a szennyezést feszes szabályrendszerrel. Ennek része, hogy 2025-től életbe lépne a szigorú Euro 7 norma, illetve 2035-től megtiltanák a belső égésű motorral szerelt autók forgalmazását.

Mivel Európában zajlik a világon legrégebb óta autógyártás és óriási példányszámokat állítanak elő egy nagy piacra, nem meglepő, hogy ez a lépés sok mindenkinek nem tetszik. Ezek az iparágak ráadásul a legtöbb országban rengeteg embert foglalkoztatnak és jelentősen hozzátesznek a GDP-hez.

Emiatt ültek most össze tárgyalni Csehország, Németország, Olaszország, Lengyelország, Portugália, Románia, Magyarország és Szlovákia közlekedési miniszterei, hogy megvitassák a következő lépéseket. A tárgyalás fő témája az Euro 7 bevezetése volt, azonban szóba került a 2035-ös dátum is.

Csehországgal az élen több nemzet vezetése is nehezményezi, hogy az Euro 7 megterhelő lenne iparaik számára és a céldátum is túl közel van. Martin Kupka, a cseh közlekedési miniszter elmondta, hogy azért tárgyaltak, hogy az Euro 7 megvalósítható legyen a bevezetésére.

Emiatt több enyhítésről és a 2025-ös céldátum eltolásáról is egyeztettek az országok. Szerintük legalább négy évre lenne szüksége az iparnak, hogy felkészüljön erre a lépésre. Korábban például a Stellantis vezére egyenesen feleslegesnek nevezte az Euro 7-et, bár ők 2030-tól csak elektromos palettával működnének.

Emellett szóba került a belső égésű motorral szerelt autók 2035-ös betiltása is, amit éppen a napokban állított meg váratlanul Németország. Az EU kénytelen volt felfüggeszteni a CO2-törvény további egyeztetéseit Berlin felállása miatt.

Bár például Olaszország vezetése korábban is tiltakozott már, még körutat is szerveztek, hogy támogatókat gyűjtsenek, ez a lépés most mindenkit meglepett. Hiszen korábban mindenki mással együtt megegyeztek a törvényről.

Most a megbeszélés után Németország, Olaszország és Csehország közösen egyértelmű biztosítékokat vár az EU-tól, hogy tovább engedjék a CO2-törvényt. Azt szeretnék, ha 2035 után is értékesíthetőek lennének belső égésű motorral szerelt autók, ha azok CO2-semleges üzemanyaggal üzemelnek.

Depositphotos