2020. október 23. | 18:09

Melyik új gyártó lehet képes megközelíteni, vagy letaszítani a Teslát trónjáról?

Amikor 2003-ban létrejött a Tesla Motors, még mindenki csak nevetett Elon Muskon és nagyratörő tervein. Öt évet kellett várni rá, hogy a cég megkezdje első terméke, a Roadster névre keresztelt, teljesen elektromos sportautó gyártását. Ezt követte 2012 júniusában a Model S, majd 2015 szeptemberében a közepes méretű SUV, a Model X. Ám a kaliforniai cég számára az igazi áttörést a 2016 márciusában bemutatott Model 3-as szedán hozta meg. Mire 2017 júliusában elkezdődött a gyártása, már több mint félmillió előrendelés érkezett az autóra, ami egyedülálló sikernek számít az autóipar történetében. Ekkor már senki nem nevetett a Teslán.

Azóta a klasszikus, nagy autógyártók képletesen szólva kezüket-lábukat törik, hogy utolérjék és megszorongassák az amerikai elektromosautó-gyártót. Az ígéretes új modellek bemutatása kapcsán szinte azonnal felröppen a nemzetközi sajtóban a „Tesla Killer” kifejezés. Vagyis a szakemberek ezektől az autóktól várják, hogy majd álmatlan éjszakákat okoznak Elon Muskéknak. Ám elektromos autó fronton a trónfosztásra egy ideig még biztosan várni kell, hiszen a Tesla nemzetközi szinten magabiztos fölénnyel vezeti az EV eladásokat.

Arról nem is beszélve, hogy a cég részvényeinek árfolyama az elmúlt egy évben több mint 860 százalékkal emelkedett, és ki tudja, hol lehet ennek a folyamatnak a vége. A szakértők úgy vélik, a hagyományos, komoly múltra visszatekintő autógyártókat túlságosan is kötik a hagyományok, a kialakult gyakorlatok ahhoz, hogy egy igazán „Tesla Gyilkos” autót építsenek. Ehhez többek között például a legendás tervező, Gordon Murray szerint egy új szemléletre és tiszta lapra lenne szükség. Éppen ezért az villanyautó-gyártás területén újonnan megjelenő startupoktól várják azt, hogy megszorongassák a Teslát.

A következő nagy dobás, vagy úgy is mondhatnánk, a következő Tesla az olyan vállalkozások közül kerülhet ki, mint a Rivian, a Fisker, a Byton vagy éppen a Lucid.

Vessünk hát most egy pillantást a friss elektromos gyártók egyre bővülő palettájára, a Palo Altó-i cég üldözőire, akik előtt komoly jövő állhat és – ami jelen pillanatban szinte elképzelhetetlennek tűnik – akár még a képzeletbeli trónjától is megfoszthatják a Teslát.

Fisker

Henrik Fiskert, a BMW Z8, az Aston Martin DB9 és V8 Vantage vagy a Fisker Karma valószínűleg senkinek sem kell bemutatni. A dán születésű dizájner 2016-ban alapította meg cégét, Fisker Inc. néven. A Los Angelesben található vállalat a tervek szerint 2022-ben kezdi meg első elektromos modellje, az Ocean crossover értékesítését, amelyért a hírek szerint 40 ezer dollárt (aktuális árfolyamon számolva 12,4 millió forintot) kell majd fizetni. Vagyis nagyjából ugyanannyiba fog kerülni, mint amennyibe a Nissan villanyos SUV-ja, az Ariya és több mint 3000 dollárral olcsóbb, mint a Tesla Model Y alapmodellje.

Egyébiránt nem ez Henrik Fisker első cége. A 2007-ben alapított Fisker Automotive hétéves fennállásának legemlékezetesebb modellje a kifejezetten radikális megjelenésű, plug-in hibrid Fisker Karma. Miután 2014-ben csődbe ment, kínai befektetők vásárolták fel a vállalat maradványait, majd miután átkeresztelték, Karma Automotive néven folytatták az autó továbbfejlesztett változatának forgalmazását, immár mint Karma Revero.

A Fisker Inc. még júniusban jelentette be, hogy egy 2,9 milliárd dolláros üzletet kötött az Apollo Global Management magántőke-társasággal, amelynek eredményeként tőzsdén jegyzett céggé válik.

Rivian

Minden bizonnyal a Rivian a legismertebb a Tesla jövőbeni kihívói közül. A 2009-ben alapított, michigani központú cég működését a Ford és az Amazon is nagyon komoly összegekkel támogatja. A befektetők 2019-ben mintegy 2,89 milliárd dollárt pumpáltak a Rivianba, ebből is látható, mekkora potenciált látnak a Robert "RJ" Scaringe által vezetett vállalkozásban.

A Rivian úgy tervezi, hogy jövőre kezdi meg az elektromos R1T pick-up, valamint az R1S, szintén villanyos SUV gyártását.

Ettől függetlenül is lesz dolga bőven a michiganieknek, hiszen az Amazon már meg is rendelt 100 ezer elektromos áruszállító furgont, ugyanis a cég azt tervezi, hogy karbonsemlegessé teszi és tisztán megújuló energiaforrásokkal fogja üzemeltetni a teljes flottáját legkésőbb 2030-ra.

Byton

A korábbi BMW és Nissan vezetők által 2017-ben Kínában megalapított cég azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy a 2018-as Las Vegas-i Szórakoztató Elektronikai Kiállításon egy olyan közepes méretű, elektromos SUV-t mutatott be, melyben egy, a műszerfal teljes szélességében végigfutó, 48 colos képernyőt helyeztek el. Ha ez valakinek nem lenne elegendő, a biztonság kedvéért még a kormánykerék közepén is elhelyeztek egy 8 colos képernyőt. Ez azonban fixen egyhelyben marad, miközben a sofőr elfordítja a kormányt.

Byton azt is elárulta, hogy az M-Byte névre hallgató autót a levegőben tett kézmozdulatokkal és hangvezérléssel is lehet majd irányítani, amelyek hasonlóak a BMW által gyártott autókhoz.

Az autó két változatban készül majd. A hátsókerekes modellben egy 272 lóerő teljesítményre és 400 newtonméter forgatónyomaték leadására képes villanymotor dolgozik. Míg a kétmotoros, összkerékhajtással rendelkező kivitel 408 lóerőt fog produkálni, 435 kilométeres hatótáv mellett. A gyengébb verzióhoz egy 72 és 95 kilowattórás akkupakk közül válaszhatnak a vásárlók, míg az erősebb, összkerekes változatot csak a nagyobb akkucsomaggal fogják elkészíteni.

Bár a Byton elektromos SUV-jának ára nagyjából 45 ezer dollár (13,7 millió forint) környékéről indul, mégis világszerte már 65 ezernél is több előrendelés érkezett az M-Byte-ra. Ráadásul ebből mintegy 25 ezer Európából. A koronavírus-járvány némiképp átalakította a kínai startup terveit, ám továbbra is magabiztosak és állítják, néhány hónap csúszás ellenére már 2021-ben elkezdik megrendelt autók kiszállítását Európában és Észak-Amerikában.

Lucid

Peter Rawlinson, a Lucid Motos ügyvezetője a 2012-ig a Tesla Model S projektjének főtervezője volt. A 2007-ben alapított Lucid még 2017-ben harangozta be az Air névre keresztelt autójának érkezését, és már akkor arról beszéltek, hogy a kocsi az Audi, a BMW vagy a Mercedes méltó ellenfele lehet. Végül a kaliforniai cég idén szeptemberben mutatta be hivatalosan tisztán elektromos luxusautóját. Ráadásul egyből négy különböző kivitelt kínálnak a vásárlóknak.

A newarkiak azt a stratégiát követik, hogy első körben a két legexkluzívabb, legdrágább verziót, a Grand Touring és Dream Edition nevű változatot teszik elérhetővé, melyeket 2021 második negyedévére ígérnek. A két olcsóbb kivitel csak ezt követően érkezik. Az Air Touring 2021 év végén, az Air alapmodellje pedig 2022-ben lesz megvásárolható.

A legnagyobb, 832 kilométeres hatótávval az Air Grand Touring rendelkezik majd, míg a legkomolyabb teljesítményt a Dream Editiontől várhatjuk: két elektromos motorja együttesen 1080 lóerőt képes leadni, ennek köszönhetően pedig 2,5 másodperc alatt képes álló helyzetből százra gyorsítani. 

Az Air alapmodelljéért 80 ezer dollárt (24,3 millió forintot), a csúcsmodellnek számító Dream Editionért pedig 169 ezer dollárt (51,4 millió forintot) kell majd letenni az asztalra.

Egy biztos, nem az anyagiakon fog múlni a cég sikere, hiszen a Szaúd-Arábia nemzeti befektetési alapja több mint 1 milliárd dollár pumpált a Lucid Motorsba. Ezzel a vállalat részvényeinek 67 százaléka az ő birtokukban van.

Lordstown

A 2018-ban Steve Burns által alapított Lordstown Motors hagyományos személyautók helyett inkább egy elektromos pick-up fejlesztésén dolgozik Endurance néven. A startup azt tervezi, hogy a villanyplatóst az ohiói Lordstownban található régi GM üzemben fogja gyártani, azoknak a felszereléseknek a felhasználásával, amelyekkel annak idején a Chevrolet Cruze is készült. Az Endurance egyébként kategóriájában kimondottan megfizethető lesz, hiszen 52 500 dollárért tervezik piacra dobni.

A Lordstown Motors nem éppen egy hétköznapi autógyártó, hiszen olyan szokatlan megoldásokat alkalmaznak, mint a riválisok közül senki sem. Például, hogy a motorokat nem hagyományos módon, hanem a négy kerékagyban helyezik el. Ráadásul a Trump-kormányzat figyelmét is sikerült felkelteniük, hiszen az Endurance idén júniusban tartott bemutatóján Mike Pence alelnök is beszédet tartott, hosszasan méltatva a céget és a platóst, melyre már több mint 14 ezer előrendelés érkezett.

Az ohiói cég mögött egyébként ott áll a General Motors, amely eddig 40 millió dollárral támogatta a Lordstown működését. Az eredeti tervek szerint az Endurance gyártása még idén megkezdődött volna, ám a koronavírus-járvány keresztülhúzta Burnsék számításait, így kénytelenek voltak 2021-re halasztani a villany pick-up kivitelezésének megkezdését.

Faraday Future

A Los Angeles-i székhelyű startupot Jia Yueting, egy kínai üzletember alapította 2014-ben. A cég elnevezése egyfajta tisztelgés a 19. századi brit tudós, Michael Faraday előtt, aki 1831-ben határozta meg az elektromágnes indukciót, vagyis az elektromos motorok működésének egyik alapelvét.

A Faraday Future 2017-ben mutatta be első elektromos járművét, az FF91-es luxusszedánt, amelyet a cég úgy harangozott be, hogy kifejezetten önvezetésre terveztek. Ám azóta mintha megállt volna az élet a vállalt háza táján. 2019 októberében az alapító, Yueting csődöt jelentett, és lemondott. Helyét az ügyvezetői székben az a Carsten Breitfeld vette át, aki korábban a BMW i8 projekt vezetője volt.

Jelenleg a sorozatgyártás beindításához szükséges tőke gyűjtése folyik a Faraday cégnél. Az üzem, ahol az FF91-es kivitelezést végzik majd, már elkészült a kaliforniai Hanfordban. A cég azt ígéri, hogy az első tulajdonosok a gyártás megkezdését követően kilenc hónappal már át is vehetik autóikat. Ám, hogy erre mikor kerülhet sor, azt egyelőre homály fedi. Mindenesetre a szakértők – még a folyamatos nehézségek ellenére is – komoly potenciált látnak a Faraday Future-ben.

Nikola

Egy darabig gondolkodtam rajta, hogy a Trevor Milton által 2014-ben alapírott Nikolát is felveszem a listára. Ám az elmúlt hetek történései és ezek folyamán egyre dagadó botrány egyre inkább azt a korábbi teóriát látszanak alátámasztani, hogy a hangzatos tervekkel induló, már jó előre a Tesla egyik legnagyobb kihívójának kikiáltott cég nem más, mint egy hatalmas lufi. És nagyjából most érkezett el az idő, hogy ez a lufi kidurranjon. Bár Milton üzleti stratégiája, vagyis, hogy a csillagokat is lehazudta az égről, működött egy darabig, de mióta idén szeptember 20-án napvilágot látott a Hindenburg-jelentés, egymás után hullanak ki a csontvázak a Nikola szekrényéből. És ki tudja, hol van a vége. Nagy dérrel-dúrral beharangozták, hogy a jövő a hidrogénhajtásé és az üzemanyagcelláé. Látszólag el is kezdtek dolgozni a Nikola One kamionon és a Badger pick-upon. De a hangzatos ígéretek ellenére eddig még nem sikerült összerakniuk egy működőképes hajtásláncot.

A Hindenburg-jelentést megelőzően még arról szóltak a hírek, hogy a General Motors 2 milliárd dollár értékben, mintegy 11 százalékos részesedést kíván szerezni a Nikola Motorsban. Ám ahogy a vádak napvilágot láttak, a GM fejeseinek kezében megremegett a toll az előkészített szerződés felett.

Milton lemondott, de az Amerikai Tőzsdefelügyelt (SEC) és az Igazságügyi Minisztérium (DOJ) is vizsgálatot indított ellene csalás vádjával.

Hogy a Nikola képes lesz-e túlélni az alapítója által elindított lavinát és valóban megtalálni a jövő technológiáját az üzemanyagcellákban? Érdemes lehet a fél szemünket azért rajtuk tartani. Ki tudja, mi sül ki belőle a végén.