2023. március 17. | 19:11

Egy egészen komoly megjelenésű és elismerésre méltó adatokkal rendelkező autót hoztak össze egy egyébként zsúfolt szegmensbe.

Az MG-vel kapcsolatban talán sokaknak van különös érzése, hiszen tudjuk, hogy ez már nem az a brit márka. Az is tény, hogy a kínai autót kicsit nehezen veszi be az európai ember gyomra, így trükközni kellett. Összevontak egy klasszikus európai nevet stabilnak tűnő kínai autó alapokkal és most mindenki összeszorított farpofákkal ül a toronyban, hogy vajon sikerül-e.

Ehhez persze valamilyen fronton ki kell emelkedni és szerintem jól tette a kínai SAIC Motors hátszelével mozgatott MG, hogy nem egyből prémium szegmensbe törne. Először meg kell kedveltetni a dolgot azokkal az emberekkel, akik a legjobban megfontolják, hogy mire is költik nehezen összespórolt pénzüket.

Míg korábban a ZS-vel a kis városi crossoverek ligájában kezdtek el hódítani, a HS-sel és annak hibrid testvérével, az EHS-sel pedig a középkategóriás SUV-k között, addig a most bemutatott MG 4 kompakt szerepben kíván bemutatkozni. Célja, hogy bizalmat építsen a márka felé az emberekben, kérdés, hogy egy ennyire zsúfolt kategóriában ezt lehetséges-e.

Cél a fiatalosság

Az MG célja, hogy fiatalos hangnemet üssön meg mind az autóval és a reklámokkal. Ehhez mérten pedig mi lett volna jobb hely bemutatni legújabb modelljüket, mint a 2023-as AMTS, ahol csak úgy hemzsegnek a célcsoport tagjai.

Bár az első sorokban a kritikusi szemmel pásztázó újságírók figyeltek, azért a nyitott stand körül csak megállt egy rakás kíváncsi ember, hiszen rendes showt dobtak össze az MG 4 leleplezésére. Eleve kezdtek egy táncbemutatóval, ahol három hölgy kicsit lassan, de széles vigyorral letáncolta a leplet az autóról.

Letáncolták a ruhát az autóról

Ezt követte még egy kis tánc, már azt gondoltuk, sosem lesz vége, de ott volt az MG 4 és a hölgyek is elhagyhatták a színt, jött a bemutató. Megtudtuk, hogy az új MG egy igazán érdekes méretosztályt céloz, és valamelyest szándékosan mellé lőtt.

Elvileg egy B-szegmensbe tartozó autó, tehát riválisai az ID.3, az e-208 vagy a Corsa-e, azoknál viszont érdemben nagyobb. Míg például a Peugeot kis villanyautója 4055 milliméter, addig az MG 4 már 4287 és tengelytávja bő 2,7 méter.

Mintha már láttam volna valahol ezt a formát, de nem tudom megmondani, hogy hol

A dizájn ellenben teli találat, mindegy, milyen szögből nézem az autót, tényleg fiatalos és friss. Időnként eszembe jut, hogy emlékeztet valamire, de őszintén nem tudom megmondani, mit idézhet. Főleg hátulról egészen extrém, azon a hátsó lámpatesten egyszerűen van minden, de ez illik az autó karakteréhez.

Láttam már ilyen belteret, de mégsem

A tengelytáv azért fontos adat, mert így bőséggel fér akkumulátor a két tengely közé, illetve a beltér is tágasabb lehet. Ahogy olyanra is sikerült, legalábbis egy koppra hátra tolt első ülés mögött én még elfértem, és nagyjából 4-5 centi maradt is a térdeim előtt a hátsó ülésen ülve.

Persze elöl az igazi és nem csak azért, mert onnan jobb a kilátás, hanem mert barátkozhatunk a különös beltérrel. Az ember azt hiszi, hogy ha sok modern autóban ült, akkor már mindent látott és csak egy futurisztikus extrém beltér tudja lenyűgözni, pedig nem.

Vannak itt ötletes megoldások, de összességben talán inkább egyszerűnek mondanám

Az MG 4 belterére egy másodpercre sem mondanám, hogy egyszerű vagy ingerszegény, de mégsem tolták fullba a kretént, hanem egy modern és mégis hagyományos belteret hoztak össze. Az óracsoport helyén egy 7, középen a fedélzeti számítógép gyanánt egy 10,25 colos kijelző dolgozik, aminek egészen éles és szép képe van.

Utóbbi alatt zongorabillentyűk a gyors funkciókhoz, bár kicsit kevésnek érzem, én legalábbis jobban szeretem a fizikai klímaszabályzókat, innen csak előhívni lehet. Alatta egy különös lebegő középkonzol van, de nem úgy oldották meg, mint a Kia EV6-ban vagy a BMW iX-ben. Itt a műszerfal alól jön a könyöklő helyett. mint a kisteherautókban, de mégsem olyan ormótlan.

Ezekre a számokra érdemes felfigyelni

Klasszikus elektromos autós felépítést alkalmaztak, hiszen a platformot is ehhez a hajtásformához tervezték. Ennek köszönhetően a padlóba kerülhetett az 51 vagy akár 64 kWh-nyi akkumulátor, aminél szintén van egy trükk.

Az MG-nél fogták és a klasszikus lítium cellákat nem állítva, hanem fektetve helyezték el a pakkban, így az akkumulátor szokatlanul lapos lett, még a hűtéssel együtt is. Míg egy klasszikus 0,33-as kólás doboz 123 mm magas és egy Tesla Model 3 akkumulátora 122, a mérnököknek az MG 4 akkumulátorát sikerült 110 mm vékonyra reszelni. Bár ezek a milliméterek nem tűnnek kardinálisnak, sokat jelenthetnek térkihasználásban.

Ráadásul szintén érdekes, hogy míg a 64 kWh-s akkumulátor hagyományosnak mondható lítium-ion, addig a kisebbik 51 kWh-s pakk lítium-vas-foszfát, amely elméletileg jobban bírja a töltés okozta terhelést, így tartósabb tud lenni. Ezzel egyébként az autó 350 km, míg a nagyobb akkumulátorral 450 km megtételére képes WLTP szerint és kiemelték, hogy a tesztek alapján a valós számok elég közel vannak ezekhez az adatokhoz.

Ez a hátsó fényszóró mindent visz, de lehet, hogy valakinek már sok

Ezek az akkumulátorok egyelőre csak egy hátsó tengelyre beépített villanymotort látnak el árammal, később érkezik a típusból majd egy jóval erősebb változat, amibe már előre is építenek be egy motort. Addig viszont be kell érnünk egy 125 vagy 150 kilowattos villanymotorral, ez 168 és 201 lóerőnek felel meg, amik messze nem rossz számok egy elektromos kompakt autónak. Emellé mindkét esetben 250 Nm nyomaték jár, de ez kell is, hogy normálisan mozogjon a szűk 1,7 tonnás autó.

A gyengébb villanymotort a kisebb akkumulátorhoz kapjuk, érdekes módon a sajtóanyag szerint mégis ez gyorsul jobban, 7,7 másodperc alatt van százon. Bár a nagy akksisnak sem kell szégyenkeznie 7,9 másodperccel, ez bőségesen elég a mai forgalomban, a lényeg úgyis a rugalmasság és a hatótáv.

Illetve nem utolsó tényező egy elektromos autónál a töltés sebessége, ami még szintén nem rossz az MG 4 esetében. Gyorstöltőről a nagyobbik akkumulátor 35 perc alatt van meg 10-ről 80 százalékra, míg a kisebbnek ugyanehez 40 perc kell.

Fizikai és anyagi biztonság

Az MG 4 bemutatóján külön elbüszkélkedtek azzal a ténnyel, hogy autójuk 5 csillagos töréstesztet produkált az EuroNCAP mérésén, ami még mindig elismerendő eredménynek számít. Ebben nem csak a passzív védelem van benne, de az a nagy rakás biztonsági elektronika és szenzor, amivel az MG 4-et felszerelték.

És ez az egyik legnagyobb kampányfogása az MG-nek, hogy nem annyira sok pénzért ad sok extrát. Hiszen az MG 4 belépő ára egy ezres híján 12,9 millió forint, ami tudom, hogy sokkolóan hat, de nézzük csak meg a konkurenseket.

A hasonló méretekkel pályázó Volkswagen ID.3 majdnem 19,3 millióról indul, míg az MG 4 nagyobb akkumulátoros és erősebb kivitelének is csak 14,4 millió az induló ára. Ez még mindig nem éri el például a Peugeot e-208 szűk 15 milliós kezdő árát. Talán csak az Opel Corsa-e jelenthet valamennyi konkurenciát, hiszen azt fapadosan már 13,65 millióért hazavihetjük.

Első blikkre egészen ügyes a menü rendszere, de ez úgyis csak a teszthéten derül majd ki

Tehát az ár egy erősen vonzó tényező lehet annak, aki ebben a méretosztályban keresgél elektromos autót, csak akkor még le kell gyűrni a sztereotípiákból fakadó félelmet. Erre az MG 7 év vagy 150 ezer kilométer garanciával motiválja az érdeklődőket.

Ez már csak azért is jó gesztus, mert egy elektromos autóban jellemzően fődarabok tudnak csak elromlani - ez sem jellemző - aminek a cseréje súlyos összeg lehet. Ebben az esetben elvileg elég csak lengetni a garanciapapírt, és máris nyugodtabb az MG tulaj élete.

Mi az MG jövője?

Az MG 4 ígéretes autó és nyugaton már folyamatban van az a bizonyítási procedúra, ami talán segít lenyomni az emberke torkán a kínai alapokat. A brit lapoknál sok jót írnak az MG 4-ről, ami azért fontos, mert nekik szívügyük az eredeti MG márka, így magas elvárásokat kell megugrania a mostani modelleknek.

De mindent megtesznek, amit csak tudnak, még egy 100 napos és 30 ezer kilométeres tesztutat is letoltak egy rakás MG 4-gyel Európa-szerte. Ebben voltak síkok, hegyvidékek, 25 fokos mediterrán területek és -10 fokok az északi országokban. Az MG 4 viszont remekül teljesített és érdemes lehet neki megadni a bizalmat, vagy legalább jelentkezni egy tesztkörre.

Emellett a márka komoly offenzívát kezd az európai piacon, és 2024-re 10 új modellt vagy modellvariánst szeretnének bemutatni. Illetve nem elhanyagolandó, hogy 2024-ben lesz a márka kereken 100 éves, amit méltó módon kell megünnepelni.

Ugye a márka anno roadsterei miatt lett igazán népszerű, ehhez mérten meg is van az ünneplés tárgya. Egy igazi, klasszikus formájú kis angol roadstert fognak bemutatni a születésnap alkalmából, de a kor elvárásaihoz hűen elektromos hajtású lesz.

Sturcz Bertalan/ Alapjárat