TOP 3+1 vagány szárnyas, avagy 4 veterán autó, amit madarakról neveztek el

Közzétéve:
2020-07-05, 09:00

A történelem során a gyártók számtalan markáns típusjelöléssel árulták modelljeiket. Ma 4 olyan veterán autóról olvashatsz, amiket madarakról neveztek el!

Nem tudom, Te hogy vagy vele, de én sokszor azt érzem, hogy manapság az autók típusjelölései sokkal bénábbak, mint a korábbi évtizedekben. Persze, mondhatod, hogy „Ehj Bálint, már te is kezded, hogy régen minden jobb volt” – és néhány esetben tényleg jobb volt, és szerintem az autógyártók régen sokkal menőbb, beszédesebb neveket adtak modelljeiknek, mint ma.

Itt van azonnal a DeSoto Powermaster, ami annyit tesz: a DeSoto Erőmester, vagy a Buick Roadmaster, ami magyarul „az utak mesterét” jelenti. Szerintem ezek azért sokkal jobban hangzanak, mint az, hogy Renalt Twizzy vagy Opel Corsa. Éppen ezért ma bemutatok neked 4 olyan autót, melynek nevét a természet ihlette, és a kreatív csapat, vagy az utókor a madárvilágából válogatott. Lehet végül ebből is toplistás sorozat lesz, mint a TOP amerikai autókból, még nem tudom. De vágjunk is bele!

Ford Thunderbird, 1955 – 1997 & 2002 – 2005

Le merem fogadni, hogy a T-bird az egyik első autó, ami a madarakról elnevezett autók kapcsán eszedbe jutott. Ez nem is meglepő, hiszen egy legendás szériáról van szó, amit a Ford évtizedeken át forgalmazott. De mit is jelent pontosan a típusjelölés?

1955 Ford T-bird, vörös kabrió, elölnézet, oldalnézet, balról, alulról fotózva
A T-bird neve az indián mitológia mitikus sas alakjára utal. A képen: 1955 Ford Thunderbird

A „Thunderbird”, röviden „T-bird” kifejezés magyarra fordítva annyit tesz: Villám- / Mennydörgésmadár. A kifejezés az amerikai indián őslakosok mitológiájából származik, akik úgy vélik, hogy létezik egy sasszerű madár, ami mind erejében, mind méreteiben felülmúlja a halandó lényeket. A legenda szerint szárnyai csapdosásával képes szélviharokat kavarni, míg szemeivel villámokat szór.

Még ha az indiánok legendás madarának létezését nem is sikerült bizonyítani, a Ford mennydörgő madaráról biztosan tudni, hogy létezett.  A szériát 1955-től egészen 2005-ig gyártották, s ez idő alatt 11 generációja született.

1960 Ford T-bird, vörös kupé, elölnézet, oldalnézet, jobbról, alulról fotózva
Az 1. generációs T-birdök még 2 személyesek, a 2. generációs modellek már 4 személyesek voltak. A képen: 1960 Ford Thunderbird (2. generáció)

Az 1. generációs modellek még hagyományos, 2 személyes változatok voltak, melyeket leszerelhető kupétetővel értékesítettek. Az ’50-es évek végére a sportkupé eladásai megcsappantak, így a Ford a 2. generációs modelleket már 4 személyes GT és kabrió formájában árusította. Ez kifejezetten jó döntésnek bizonyult, így a széria termelésének leállításáig 4 személyes sportautóként szerepeltek a piacon.

Érdekesség, hogy egyes állítások szerint a Lincoln Continental 1968-ban induló Mark sorozata tervezése idején a tervezők azt az utasítást kapták, hogy ne vesztegessék az időt egy teljes új autó felvázolásával, egyszerűen csak illesszenek egy Rolls-Royce hűtőrácsot a kortárs T-birdre. Ha közelebbről megnézed mind a két autót, láthatod, hogy akár még igaz is lehet!

GAZ – 13 „Csajka”, 1959 – 1981

Ha már szót ejtettünk a „mocskos imperialisták” sportautóiról, nem hagyhatjuk szó nélkül a Szovjetunió pártelitjének kimagaslóan nagypresztízsű luxuslimuzinját, a klasszikus Csajkát!

1969 GAZ 13 Csajka, fekete krómozott limuzin, elölnézet, oldalnézet, balról, alulról fotózva
A szovjetek a Csajkát az 1955-ös Packard Patrician 400 koppintása volt. A képen: 1969 GAZ – 13 Csajka

Története során a Gorkij Autógyár több márkanév alatt is értékesített személyautókat, mint például a Volga, vagy a Csajka elődjéül szolgáló ZIM, ami sokban hasonlít a vele egy időben gyártott Buick Roadmasterekre. Ez nem is meglepő, hiszen a szocialista tervezők gyakorta koppintották a nyugati autók formatervét, ami a GAZ – 13-ban teljesedett ki.

A több mint 20 éven át szerelt limuzint az 1955-ös Packard Patrician 400 mintájára építették, ami az amerikai gyártó legmenőbb modellje volt. Őt követte a Caribbean 400, amiről már korábban olvashattál. De a tervezők miért pont egy Packardot vettek alapul, és miért került fel ez az 5,5 literes V8-as a madár nevű autók listájára?

1969 GAZ 13 Csajka, fekete krómozott limuzin, hátulnézet, oldalnézet, jobbról, alulról fotózva
A Csajka oroszul „sirályt” jelent. A képen: 1969 GAZ – 13 Csajka

Jogosan merül fel a kérdés, hogy ha a ruszkik már mindenképp egy amerikai autót akartak másolni, miért nem a Cadillac palettájáról válogattak? A válasz az, hogy ennek hagyománya volt, amit még Sztálin indított el.

Az Atyuska hírhedt Packard-rajongó volt, s mivel amerikai autót nem importálhatott a Szovjetunióba, „házon belül” készíttette el azok pontos mását. Így készült el például a Packard 180-asból a ZISZ 110 is. További fontos tényező, hogy a Cadillac mindig is polgárpukkasztó formatervű autókat szerelt, míg a Packard a konzervatív, pénzes vevőket szolgálta ki. Nézd csak meg!:

Halálát követően a szovjet tervezők továbbra is a Packard palettáját másolták, melynek egyik leghosszabb termelési idejű változata a GAZ – 13 Csajka volt. A Gorkij Gyár e márkájának neve oroszul annyit tesz: Sirály! 1977-ben jelent meg az utód GAZ – 14 Csajka, ami már szögletesebb, korszerűbb vonalvezetést kapott, ám ez a modell már messze nem ért el olyan sikereket, mint uszonyos elődje.

Plymouth Superbird, 1970

A Plymouth egy mára már megszűnt amerikai gyártó, melyet még Walter Chrysler 1928-ban a DeSotoval egyidejűleg alapított és egészen 2001-ig szerelt középkategóriás személyautókat és pickupokat. Fennállása alatt több olyan autót dobott piacra, melyekre ma ikonikus amerikai modellekként tekintünk vissza. Ilyen például a Fury több generációja, vagy a NASCAR-bajnok Superbird is.

1970 Plymouth Superbird, petty blue kék, elölnézet, oldalnézet, jobbról, alulról fotózva
A Plymouth Superbird a Roadrunner modell módosított, NASCAR-os változata volt

A Superbird, magyarul mondhatnánk „szuper madár”, a Roadrunner izomautó módosított változata volt, melyet a tervezők kifejezetten a NASCAR versenyekre fejlesztettek ki. A szuper szárnyas alapjául szolgáló modell nevének jelentése futókakukk, de angolul a Warner Bros legendás madarát, a Kengyelfutó gyalogkakukkot is így hívták. Poén, hogy a Plymouth megvette a madár hangjának jogait és a Roadrunner és Superbird is ezt a hangot kapta meg, mint a duda hangja.

A Superbird amúgy egy nagyszerű autó volt, ami a Charger Daytonával sorra nyerték a versenyeket. Ellenfeleik labdába sem tudtak rúgni ellenük, így végül maga a NASCAR vezetősége végezte ki őket. Annak ellenére, hogy a Superbird egyik napról a másikra eltűnt a ringből, a gyűjtők garázsaiban még fellelhető példányok, mivel a Plymouthnak 1.500+ példányt le kellett belőle gyártania, hogy az autó hivatalosan is részt vehessen a NASCAR versenyeken. Mivel egy igazán ikonikus autóról van szó, így nem is meglepő, hogy Jay Lenonak is van egy sajátja. Less bele az Ő beszámolójába!

Mercedes-Benz W110 „Heckflosse”, 1961 – 1968

Mivel már így is elég hosszúra sikeredett a cikk, utolsó autóként egy olyan modellről ejtsünk szót, aminek nem típusjelölése, hanem beceneve utal madarakra. Ez lehetne a Citroën Kacsa is, de helyette inkább maradok konzervatív középosztálybeli budai és a W110-es Mercit hozom fel.

1966 Mercedes-Benz 190c (W110), sötétkék, elölnézet, oldalnézet, balról, felülről fotózva
A W110-es az amerikai stílusú uszonyairól kapta a becenevét

A W110-es, majd későbbi W111-es gyári kódú Mercik a cég belépő szintű luxusautói voltak az 1960-as években a W120-as és W121-es modelleket váltották fel. Erőforrás terén 2 lehetőség létezett, amik egy 1,9 és 2,0 literes soros 4 hengeres erőforrás volt. A későbbi, ráncfelvarrott modellek esetén már több lehetőség létezett. Ezek egy 4 hengeres, 2,0 literes M121 és M180-as, vagy egy 2,3 literes, sorhatos motorral érkeztek.

A W110-es és W111-es Stuttgarti Csillag azért került fel a listára, mert visszafogott, amerikai stílusú uszonyai a korabeli közönséget fecskék farkára emlékeztette. Innen ered német beceneve, a Heckflosse is, ami „fecskefarkat” jelent. De milyen is ez az NSZK-s szárnyas? Nézd meg a Hum3D animációját és járd körbe Te magad!

Természetesen a lista nem teljes, az elmúlt évszázadban rengeteg autót neveztek el madarakról. Ilyen például a Pontiac Firebird, AMC Eagle és a Studebaker Golden Hawk is, de rájuk majd a folytatásban térek ki. Addig is oszd meg velünk Neked a fenti 4 szárnyas közül melyik jön be a legjobban, vagy írd meg, hogy szerinted melyik autókat nem szabad kihagynunk a folytatásból!

Kapcsolódó írások

1970 Plymouth Superbird, babakék, versenyautó, elölnézet, oldalnézet, jobbról
2019. október 12.
A XX. században a Chrysler divíziói számos nagyszerű autót adtak az USA-nak, melyek nagy hatással voltak az cégcsoport fejlődésére. Ma ezek közül ismerhetsz meg tízet!
1971 Plymouth Road Runner, sárga kupé oldalt fekete versenycsíkokkal, krómozott orr és lámpakeretek, elölnézet, oldalnézet, balról döntve, alulról fotózva, távolról ráközelítve
2020. július 26.
A történelem során a gyártók számtalan markáns típusjelöléssel árulták modelljeiket. Ma 4 újabb olyan oldtimer & youngtimer autóról olvashatsz, amiket madarakról neveztek el!

További hírek