2019. április 25. | 11:33

A Top Gearnek köszönhetően most betekinthetsz a Tesla Fremontban található üzemébe, ahol gőzerővel folyik az új Model 3-ak gyártása is

Minden bizonnyal a világ leghíresebb autógyára kell hogy legyen a Tesla óriási üzeme, ahol a Model X, Model S és Model 3 készül. A hírnévnek azonban nem mindig örülhettek, mivel korábban folyamatos botrányok miatt volt hangos a média. Mostanra inkább a sikereinek köszönheti a rivaldafényt. Elon Musk a termelési pokol otthonának nevezte, ahol egy apró autógyártónak saját magától kellett megtanulni, hogyan állhat helyt az ipari tömeggyártás világába.

A közelmúltban rendesen rájárt a rúd a cégre. Komoly problémák voltak a minőséggel, folyamatos csúszásban voltak mindennel, a részvény árfolyamok is estek és semmi jele nem volt annak, hogy a beígért Model 3-at végül tényleg össze tudják hozni. Ma azonban úgy fest, felfele ívelő pályán van a Tesla története.

Ahhoz, hogy 2019-re egyenesbe jöjjön az elektromos autógyártó óriás, szükség volt radikális változtatásokra. Racionalizálták a folyamatokat, csökkentettek az automatizált részfeladatok darabszámát a legfontosabb területeken és persze kellett az a vezető, aki szó szerint együtt él a gyártósorral. 2018-ban a fremonti üzem 254 530 darab autót tudott gyártani, ami 152 százalékos növekedést jelentett az előző évi termeléshez képest. Musk elvárásai szerint 500 ezres darabszámot tudnak összehozni 2019-ben.

2019 április elején a Jack Rix, a Top Gear műsorvezetője tartott egy 24 órás Tesla maratont. Egy Tesla Model 3 Performance-t vezetett San Franciscoból Los Angelesbe, ahol a Tesla Model Y bemutatóját tartotta Elon Musk. Útközben beugrott a fremonti Tesla gyárba is, ami egészen lenyűgöző volt számára.

A gyár parkolója akár egy néhány évvel ezelőtti sci-fi film vágóképe is lehetne. Mivel a Tesla dolgozói komoly kedvezményekkel juthatnak elektromos autókhoz, a parkoló is úgy épült ki, hogy kiszolgálja az igényeket. Egy-két töltővel már összefuthatsz a hazai nagyvárosokban is, de vajon mennyi idő lesz mire ilyen komoly hálózattal kiépített parkolók lesznek szerte a világon? Talán addigra már a töltés technológia is teljesen más perifériákat használ majd.

Mondhatni Amerika… félrecsapott baseball sapiban a munkavédelmi sisak helyett, de azért a szem és fül védelemére felkészülve vág neki a munkának a Tesla büszke dolgozója. Nem hiába az önbizalom, hiszen a Tesla gyártósoron eredetileg használt robotokról kiderült, még nem elég megbízhatóak az emberi munkaerőhöz képest.

Sarah Connor valószínűleg a falról lerántott tűzoltó baltával esne neki ennek a teremnek, ahol az elektromotorok várják, hogy hadrendbe állítsák őket valamelyik Model  S, Model 3 vagy Model X szériában. Nem szerénykedő méretekkel rendelkező Tesla gyár több mint 492 ezer négyzetméteren terül el, akad hely felhalmozni az alkatrészeket.

Mivel az autógyártás szempontjából fiatalnak számító Tesla fejlődése még csak most indult meg, nem csoda, hogy a nagyratörő terveit csak mostanában kezdi el megvalósítani. Ilyen például, a még 2016-ban elfogadott növekedési terv, aminek értelmében megduplázzák méretüket.

Nagy múlttal rendelkezett azonban maga az üzem már azelőtt is, hogy a Tesla 2010-ben megvette azt 42 millió dollárért. 1962 és 1982 között a GM által megalapított autógyárban a cég megannyi autóját szerelték össze, 20 év után azonban változás jött. A GM partner kapcsolatot alakított ki a Toyotával annak érdekében, hogy a sziget ország vezető autógyártójának első Egyesült Államokban elindított üzemében bevezethessék a Japán gyártó által alkalmazott lean módszert. Így elsőként alkalmazhatták és integrálhatták a japán gyártási módszert a Taylorizmus elve alapján irányított amerikai munkahelyi környezetben. A GM 1984-től a Toyota New Motor Manufacturing (NUMMI) és a GM közösen üzemeltette a gyárat egészen 2009-ig.

Bár a fő folyamatok egy részén a Tesla visszatért az emberi erőforrás alkalmazásához, a jól automatizálható dolgok megmaradtak. Ilyen például a Model 3 teljesen robotizált három lépcsős sajtóló prése. Első lépésben kialakítja a formát, majd levágja a felesleget és végül kifúrja lyukakat.

A présből kivett autópaneleket viszont már a dolgozók ellenőrzik. A Tesla gyárában több mint 10 000 ezer alkalmazott végzi az emberi munkaerőt igénylő feladatokat.

A gyárat 2010-ben ugyan „csak” 42 millió dollárét vásárolta meg a Tesla, azóta viszont több mint 3 milliárd dollárt költött fejlesztésekre. Hát igen, megvenni könnyű, csak fentartani drága, hát még a tuning… pont, mint egy öreg V8-as A8.

Gyár bemutató túrára is fel vannak készülve Tesláéknál, méghozzá tűzpiros verdákkal és ultra lelkes túravezetővel. Egy körre azért én is felülnék. Még egy ok, amiért irigylem a Top Geart.

Újabb helyszín, ahol működnek a robotok. A Tesla Model S kasztniját vontatja az üzem egy másik részére a fáradhatatlan bitagyú igavonó. Egyszerű feladattal bízták meg, a padlón lévő fekete vonalat kell követnie.

Már nem olyan nagy dolog repkedő Teslákat látni, itt éppen a Model 3-ak szállnak a dolgozók feje felett. A gyári szleng csak téglaként emlegeti a Model 3-at, mert 50 ezer Model S gyártásához szükséges helyen 250 ezer Model 3-at tudnak legyártani. Márpedig egy nyereséges autógyártói vállalat működéséhez a nagymennyiségben gyártható tömegmodellek kellenek. Még egy pont a Model 3-nak.

A Tesla gyári robotjainak következő példányai a hegesztők. A képen a Tesla Model 3 karosszériájának hegesztése zajlik éppen a minden irányban mozgó robotkarok segítségével, hasonlóval már több autógyárban is találkozhattál. Elon Musk egy korábbi kijelentésében azt mondta, ha emberi szemmel le lehet követni egy robot mozgását, az már lassú. Akár arra is gondolhatnék, a neten található videókat szuperlassításra képes kamerákkal vették fel, de valószínűbb, hogy a technika még ezen a területen sem tart ott, mint ahol ezt Tesla vezére szeretné. 

A fenti képen az látható, ahogy a Tesla gyár dolgozói keze alatt vannak a Nevadai Gigafactoryból érkezett akkuk. A Model 3 akkumulátorait összekötik a motorokkal, a felfüggesztéssel és a fékekkel, mielőtt 50 méterrel arrébb összeszerelik az elkészült karosszériával.

Egy újabb automatizált folyamat a Tesla gyárában, méghozzá nem is akármilyen. Az a helyes kis piros kocka ott a kép közepén nem kevesebb, mint 500 tonnát nyom. Ez a prés végzi a Model S oldalpanelének elkészítését. Nem mellesleg az egyik legnagyobb lemezprés Észak Amerikában.

Repkedő Teslákból sosem elég. Már rendesen kirajzolódnak a Model S formái, lassan el is készül a verda.

Végül a Tesla Model S és Model X gyártósorról legördült darabjai sorakoznak, a minőségellenőrzés és egyéb utolsó simítások elvégzésére várva.

Ha esetleg téged is meggyőztek a gyárról látott képek, valamint megteheted, hogy vásárolsz egy Teslát, Magyarországon a Magyar Autókereskedőház Zrt. segítségét érdemes igénybe venned, az importtól a forgalomba helyezésig segítenek neked.

További ajánlott Tesla-cikkek