Azt talán nem lep meg senkit, hogy egy elektromos autó nyerte el a 2023-as év autója díjat. Az viszont már sokkal izgalmasabb, hogy egy olyan nem európai márka modellje kapta meg ezt az elismerést, amely még soha ezelőtt.
Érdekesen alakult idén az Év Autója szavazás. A hét döntős modell között voltak várt és egészen meglepő modellek is, aztán az eredményhirdetésnél ismét jött egy kis lefagyás. Szinte váratlanul, a semmiből brutál fölénnyel vitte a díjat a Jeep Avenger.
A gyártó még soha ezelőtt nem nyerte el az Európai Év Autója címet, tehát nem kicsi az ünnep a márka európai részlegén belül. Egy ilyen cím pozitív hatással lehet az eladásokra és egy egyébként vaskos amerikai gyökerekkel rendelkező márkát is képes lesz elfogadtatni az európai vásárlókkal.
Amikor az autó csak másodlagos
A buliból természetesen mi sem maradhattunk ki, a Jeep olyan rendezvényt szervezett a győztes Avenger bemutatójára, hogy az autó szinte a háttérbe szorult. Eleve azzal nyitották a furcsaságok sorát, hogy a bemutató a Fővárosi Állat- és Növénykertben volt.
Persze összehúzták a dolgokat, hiszen a Jeep erős stratégiát dolgozott ki a környezetvédelemre. És hát környezet, meg állatok, meg a Jeep amúgy is a vadonban érzi jól magát, tehát érted...
Talán ezt a vadonnal és úttalan utakkal kapcsolatos vonalat akarták erősíteni a biciklis trial bemutatóval is. Tényleg egészen elképesztő, ahogy egy ember biciklivel felugrik a bő egy méter magas porondra, de most már kérem az autót, hisz ezért jöttem.
Már csak a biciklis bemutató közben futó Marsalkó Dávid & DJ Venom koncertet kellett végigtoporogni és a világ talán leglassabb autóleleplezése után elénk tárulhatott az új, sárga Jeep Avenger. Sorra emelkedtek magasba a fényképezőgépek és vakuvillogásban úszott a tér, ahogy a fényes lepedő elhagyta a legkisebb Jeep vonalait.
Hiszen a Jeep szeretné megérteni az Európai ízlésvilágot is, nekünk pedig sokszor nem kell a nagy autó. Legalábbis a racionális vásárló ezt belátja és olyan kisebb crossoverek között kutat, mint például az Avenger.
Hiszen az csak 8,4 centivel hosszabb, mint 4 méter és csupán 177,6 centi széles. Tehát egy kisebb méretű hobbiterepjáróval van dolgunk, ami centik híján a Vitara méreteivel rendelkezik, így pedig közvetlen konkurense lehet.
Bocsánat, lehetne, ha a Jeep Avenger indulóára nem szűk 16 millió forint lenne. Illetve még egy apróságot elfelejtettem. Az Avenger elektromos, tehát máris kiesett a Vitara ligájából, és emiatt nehéz is neki potenciális vetélytársat találni.
Mert egyébként házon belül lenne, hiszen már a Jeep is a Stellantis birodalmának tagja, így az Avenger sem olyan amerikai, mint a logó az autó orrán. Ezt ráadásul a Jeep sem igazán tagadja, hiszen az előadáson megtudhattuk, hogy az Avengert Olaszországban tervezték, és nem is viszik majd Amerikába.
Ezután a kijelentés után volt kissé felemás érzés bennem, hiszen előtte pont a Jeep identitásáról szóló reklámfilmeket nézettek velünk, ahol az elmúlt bő 80 év történéseit vették sorra. Érdekes, de egyébként az Avenger csak a második legkisebb Jeep a márka történetében, hiszen a Willys még kisebb volt.
Bőven maradt benne Jeep
Nehéz definiálni ma egy márka pontos értékeit, amikor mindenki kever mindenkivel. Ez persze a végfelhasználót nem érdekli, neki azok a márkajegyek kellenek, amiket érint, lát, szagol és ezeket a Jeep ügyesen megtartotta az Avengeren is.
Ott a klasszikus hét nyílás a hűtőmaszkon, amik már nem is nyílások és főleg csak fényben lehet szétválasztani őket. Ahogy a körfényszórók sem olyanok már, mint régen, nekem kicsit a Dacia Duster lámpáit juttatják eszembe a forma miatt.
Megvannak a kidomborított sárvédők és a körbeműanyagozás, amik utalgatnak még némi terepjárási hajlamra. Bár az elöl 20, hátul 32 fokos terepszög, illetve a 200 milliméteres hasmagasság nem sarkallna őrült terepezésre, de az átlag vásárlót ezek a számok már bőven kielégítik.
Főleg, hogy a Jeep az Avengerrel egy egészen új közönséget céloz. Főleg a fiatalokra és a nőkre mennének rá, akik többnyire városban vagy ingázásra használják autóikat. Erre az Avenger tökéletes társ lehet, már csak felépítése és méretei miatt is.
Persze az elmaradhatatlan Jeep-gagek megvannak, aki tudja, miről beszélek, azt nem fogják meglepni a fotók sem. Aki nem érti, annak ajánlom figyelmébe a tetőbe rejtett katicát, a felnibe mart Willys Jeep orr-részt vagy a szélvédő fekete pöttyei közé rejtett kisfiút a távcsövével. Persze ezeken kívül még rengeteg van, én sem vagyok benne biztos, hogy mindet megtaláltam.
Az Avenger belülről is inkább csak olyan kedvesen egyszerű, mint kívülről. Felsorakoztatja a ma kötelező elemeket és a márkajegyeket egy kedves megjelenéssel vegyítve, és aki korábban jutott közel Stellantis gondozásában megjelent autóhoz, azt nem érheti nagy meglepetés.
Hiszen ott vannak a jól megszokott és végülis ügyes zongorabillentyűk a klímavezérlésnél, bár itt is kissé más dizájnnal eladva. Ott a kormány, amiben a logó bár hangsúlyosan Jeep, a kezelőszerveket és a gombokat is láttuk már, ahogy középen a módválasztó is közeli ismerős, például a nemrég bemutatott Peugeot 408-ból.
Ez persze egy másodpercre sem negatívum, hiszen ha egy rendszer működik, akkor a felhasználó tapsikol és elégedetten leszarja, hogy honnan is van pontosan. Talán a váltó az egyetlen, ami megragadta a figyelmemet. Bár már sok gyártó elengedte a karos megoldást és átállt gombokra, de az Avengerben egy olyan szépen beillesztett panel van, ami akár a rádiót is kezelhetné.
Az viszont inkább csak egy táblagépről lesz elérhető, úgy mint a kilométeróra. Az egész műszercsoport digitális már alapáron is, a kérdés csak annyi, hogy mekkora legyen. A kisebb pénzűek elégedjenek meg 7 collal, de akinek ez sovány vagy egyszerűen csak többet vár, annak van 10,25 collos megoldás is.
Elektromos hajtás, ígéretes számokkal
Ha az egyszerű számokat nézzük, akkor a Jeep Avenger talán nem esik bele abba a hibába, amibe sok gyártó vagy esetenként a vásárló. Hogy több akar lenni annál, ami. Mivel az Avenger egy városi crossover akar lenni, a számokat is ehhez igazították.
Így senkinek sem fog fájni, hogy 150 km/órára korlátozták elektronikusan a végsebességét és nem hagyja le a SpaceX űrrakétát sem. Csupán 9 másodperc alatt van meg a 0-100, ami pont egy egészséges érték városban. Ezekért cserébe viszont tisztes hatótávot várhatnak el a jövőbeli ügyfelek, ígéretek bőven vannak.
Nem is a 156 lóerő és a 260 Nm itt az érdekes adat, ezek pont tökéletesek egy ilyen karakterű autó mozgatásához. Viszont a 400 kilométeres kombinált hatótáv már annál ígéretesebb. Főleg, hogy városba akár 550 km is lehet a Jeep szerint.
Ez nekem egy kicsit érdekes, hiszen az akkumulátor 54 kWh bruttó értéken (51 kWh a tényleges hasznos kapacitás), és az átlagos fogyasztás a WLTP szerint 15,2-15,9 kilowattóra 100 kilométerenként. Ezzel a 400 km sem jön ki feltétlen, de az 550-et tényleg csak lehelgetett gázpedállal, fűtés, klíma, zene és világítás nélkül, hacsak a Jeep tud valamit, amit mi nem. A teszthéten majd kiderül.
Legalább a töltés nem húzza el mindennapjainkat, hiszen az Avenger egészen gyorsan végez a töltőcsonkkal a fenekében. Persze ha nem konnektorról töltjük, ott több mint egy napra kell számítani, viszont falitöltőnél már más a helyzet.
Onnan szűk 8 óra alatt megvan vagy esetleg 11 kW-os kivitelnél öt és fél óra is elég lehet. Ami viszont elegáns, hogy az alapfelszereltség is tud már 100 kW-os gyorstöltést, amivel 20-ról 80 százalékra 24 perc feltölteni az Avengert.
Merre tovább, Jeep?
A márka számára biztosan pozitív jel volt, hogy egy ilyen rangos díjat elnyertek, hiszen nem ők az egyetlen amerikai márka, akik a kontinensen próbálkoztak, mégsincsenek ma már köztünk. Biztos vannak, akik még emlékeznek a Chrysler, a Chevrolet vagy a Cadillac szalonjaira, de ha nem maradt meg az emléke, az sem meglepő.
A Jeep mégis velünk maradt és az eddigiek után hülyeség lenne nem tovább erősíteni az európai piacot. Ehhez pedig az elektromosítási stratégia is elengedhetetlen az EU jelenlegi politikája mellett.
Ez megvan a Jeepnél és ők a 4x4 után 4xe-nek nevezték el. A stratégia jelmondata is az, hogy a 4xe az új 4x4. Ez persze nem kizárólag elektromos autókat jelent első lépésben, hanem széles körben terjeszthető hibrideket.
Hiszen például érdekes adat, de az egyesült államok legnépszerűbb plug-in modellje a Jeep Wrangler, ami még mindig egy igazi ősterepjáró. De nem marad ki a sorból a többi modell sem és a 2020-2023-as időszak csak az első szakasz volt.
A második szakasz 2023 és 2026 között zajlik éppen, és ennek csak az első lépcsőfoka volt az Avenger. Mellette további 4 modell várható még és a Jeep 2030-ra szeretne kizárólag elektromos autókat értékesíteni, ami gyanúsan egybevág a Stellantis elképzeléseivel.
Tehát már a Jeep benzintemető korszaka is leáldozni látszik és úgy néz ki, képesek lesznek átírni az off-road műfajt elektromosra házon belül. Nincs többé üvöltő SRT Grand Cherokee vagy siratófalakon erőlködő Wrangler Rubicon. Marad a fehér zaj és a végtelen nyomaték, ami akár hasznos is lehet terepen.