2023. január 30. | 11:14

Ezzel követhető lenne az életútja és könnyebb lenne kiszámolni a környezeti terhelését.

Sokszor támadják ezeket a járműveket azzal, hogy ugyan közvetlenül nem, de közvetett módon igenis szennyezők. Ennek fő okát jellemzően az akkumulátorban látják és bár nem kommentszekciósan fröcsögve, de ezt az állítást érdemes megvizsgálni.

Erre jutott a Global Battery Alliance (GBA) is, akik több mint 150 iparágat magukba foglalva indítanak el egy új programot. Ennek célja, hogy átláthatóbban lehessen követni egy akkumulátor életútját az első kibányászott kavicstól kezdve az újrahasznosításig - már ha megvalósul.

Nem a klasszikus értelembe vett fényképes kiskönyvet kell elképzelni, hanem egy digitális okmányt, ami minden fontos adatot tartalmaz az adott akkumulátorról. Nem csak az van benne, hogy milyen kapacitású és mibe szerelték, de az is, hogy hány kilogramm lítium vagy kobalt található benne.

Emellett bele kerül, hogy hány cellából áll az adott akupakk, milyen súlya van, ki készítette a cellákat és hol szerelték össze azokat egy csomagba. Ezek a közvetlen információk, viszont belekerülne az is, hogy az alapanyagok milyen forrásból származnak, hol bányászták vagy állították elő azokat, illetve hogy van-e köze gyerek- vagy rabszolgamunkához.

A fenntarthatóság irányából közelítve a kérdést pedig az is szerepet kapna az útlevélben, hogy a gyártáshoz előállított anyagok hány százalékban érkeznek újrhasznosított vagy esetleg káros forrásokból. Tehát az egész dolog lényege az átláthatóság és az információszolgáltatás mindenki felé, aki bizonytalan a technológiával kapcsolatban.

A GBA abban bízik, hogy ezzel a rendszerrel az átlagos elektromosautó-vásárlók felelősebb döntéseket tudnak majd hozni. Emellett a gyártók is versenyeznek majd, hogy minél tisztább forrásból jussanak akkumulátorokhoz.

Az akkugyártás környezeti terhelése miatt egyébként jelenleg is olyan tiltakozás van Magyarországon, ami már a nemzetközi sajtót is elérte. Bár a politikai vezetés eldöntötte, hogy nagyhatalom leszünk az akkugyártás terén, szemmel láthatóan a helyiek ezt nagyon nem szeretnék, hiszen Komárom és Göd lakossága már megtapasztalta, hogy mivel jár itthon ez a tevékenység.

Sturcz Bertalan/ Alapjárat