2021. december 27. | 10:32

Ők gyakorolhatják a legnagyobb hatást az elektromos autózás fejlődésére és népszerűsítésére.

Bár már évek óta jelen vannak az utakon, az elektromos autók elfogadottsága és népszerűsége továbbra is messze elmarad a hagyományos, belső égésű motorral szerelt kocsik mögött. A Top Gear összeállításából megtudhatjuk, kik azok a legfontosabb szereplők, akik jelentős változást hozhatnak ezen a téren.

Herbert Diess

A Volkswagen-konszern vezérigazgatója, Herbert Diess egy olyan vállaltcsoportot irányít, amely éves szinten 11 millió járművet gyárt. Ennek köszönhetően pedig olyan pozíciót foglal el, hogy a döntései nagyon komoly hatást képesek gyakorolni az autóiparra. Tervei között szerepel, hogy már idén megelőzzék a Teslát a legyártott villanyautók számában, és 2030-ra a Volkswagen AG teljes termelésének felét az elektromos modellek adják.

Diess is tisztában van vele, hogy ez a jelentős pénzügyi elkötelezettséggel járó, hosszabb távú befektetés kizárólag annak a profitnak köszönhetően lehetséges, amely a cégcsoport belső égésű motorral szerelt autóinak értékesítéséből származik. Ő volt az egyik első autóipari vezető, aki elkötelezte magát amellett, hogy a vállalat működése 2050-re elérje a karbonsemlegesség állapotát. Az évek során pedig igen jó barátságba került Elon Muskkal.

Jennifer Granholm

Megválasztását követően Joe Biden amerikai elnök meghirdetett egy kétezer milliárd dolláros tervet a zöld infrastruktúra fejlesztésére. Ennek célja, hogy az USA, amely jelenleg a világ második legnagyobb szén-dioxid-kibocsátó országának számít, 2050-re megközelítse a nettó zéró emisszió szintjét.

Mindezek megvalósításáért az energiaügyi miniszter, Jennifer Granholm felel. 2003 és 2011 között már felkészülhetett a feladatra, mint Michigan állam kormányzója: ösztönözte a zöld munkahelyek létrehozását, hogy ellensúlyozza a nagy detroiti autógyárak tevékenységét. Komoly ismeretekkel rendelkezik a zöld technológiákat illetően, dolgozott már igen komoly költségvetésű projekteken, és képes együttműködésre bírni a demokrata és a republikánus politikusokat.

Elon Musk

A Tesla vezérigazgatója azzal a céllal alapította a céget, hogy az összes autót karbonsemlegessé tegye, és nem csak a Palo Altó-i vállalat általa gyártott kocsikra gondolt. A fejlődés szemmel látható, a Tesla évről-évre egyre jobb teljesítmény produkál: 2020-ban félmillió villanyautót készítettek. A legnagyobb gyártók szerint Musk cége legalább 2-3 évvel megelőzi a konkurenciát a technológia tekintetében.

Ennek ellenére a Tesla továbbra is nehézségekkel küszködik a nagy dérrel-dúrral beharangozott Cybertruck, a Semi, az új Roadster, valamint az önvezető autók frontján. Viszont már rendelhető a Model S Plaid, a világ legjobb gyorsulási mutatójával rendelkező szériaautója, amihez a klasszikus kormánykerék helyett akár a repülőgépekből ismert szarvkormánnyal is elérhető.

Sir Lewis Hamilton

Az elektromos hajtással rendelkező autók csak akkor fognak tudni teljesen felzárkózni a belső égésű motoros társaikhoz, ha a jogalkotói nyomás mellett kulturális vonzerővel is rendelkeznek. Sir Lewis amellett, hogy egyre hangsúlyosabban reklámozza a környezettudatos szemlélet jelentőségét, az ökológiai lábnyomunk csökkentésének fontosságát, újabban csapattulajdonos lett az Extreme E elektromos tereprali-bajnokságban.

És bár Jenson Button, Carlos Sainz és Nico Rosberg is képviselteti magát a villanyautós sorozatban, ők egy lényegesen szűkebb – elsősorban motorsportrajongókból álló – tábort képesek elérni és megszólítani, és valószínűleg őket sem túl magas arányban. Ezzel szemben Hamilton személye már messze túlnőtt a technikai sportokon, és bárkit megszólít kultúrától, népcsoporttól vagy hovatartozástól függetlenül.

Mate Rimac

Ki tudná jobban megítélni Mate Rimac teljesítményét, mint a Porsche, amely idén megnövelte részesedését a horvát vállalkozó cégében. A stuttgarti gyártó és a Rimac az elektromos hajtásláncok tökéletesítésén dolgozik. Ráadásul létrejött a Bugatti-Rimac együttműködés is.

Az a tény, hogy képesek voltak egy gyönyörű, 1900 lóerős teljesítmény leadására képes elektromos hipersportautót elkészíteni, jól példázza, hogy Horvátországban is találni kiváló és tehetséges mérnököket. A villanyautók fejlesztésében már rég nem a Szilícium-völgy, a nagy múlttal rendelkező, klasszikus autógyártók vagy a hatalmas potenciállal rendelkező Kína számít egyeduralkodónak.

Luca de Meo

Amikor átvette a nehéz helyzetben lévő Renault vezérigazgatói posztját, Luca de Meo úgy vélte, hogy a cég növekedési stratégiája kudarcra van ítélve. Ehelyett csökkentette az autók eladására vonatkozó célszámokat, miközben létfontosságú bevételeket szerzett azzal, hogy a Renault esetében minden tekintetben a fenntarthatóságot helyezte előtérbe.n

A célja, hogy a cég autói minél hosszabb élettartamúak legyenek, ezáltal készen álljanak a körforgásos gazdaságra: külön gyárat szentelt arra, hogy a visszavett járműveket felfrissítsék és felújítsák. Az akkumulátorokat újrafelhasználják vagy alkotóelemeiket újrahasznosítják a költségek csökkentése érdekében. Emellett elindította a Mobilize nevű utazásmegosztó céget, amely kimondottan erre a célra kifejlesztett autókat fog használni. Elkezdte leporolni és elektromosítani az olyan klasszikus modelleket, mint a Renault 4 és 5, valamint villanyosítja az Alpine márkát a Lotus segítségével.

Xi Jinping

A kínai elnök elkötelezte magát amellett, hogy 2060-ra a hatalmas délkelet-ázsiai országot CO2-semlegessé teszi, mindezt annak ellenére, hogy szakemberek szerint Kína várhatóan 2030-ban fogja elérni károsanyag-kibocsátásának csúcspontját. Ötéves tervében többmillió elektromos autó értékesítését tűzte ki célul, hogy 2030-ra már kétszer annyi villanyautót értékesítsenek az országban, mint belső égésű motorral szereltet.

Ennek a tervnek a feltételei között szerepel az államilag ellenőrzött adatmegosztás, amellyel a kínai autóipart igyekszik előtérbe helyezni. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy a nyugati gyártók minden bizonnyal nem részesülhetnek az állam által nyújtott támogatásokból.

Toddington Harper

Ez a napenergiával foglalkozó vállalkozó jelenleg a Gridserve főnöke. A megújuló energiaforrásokra specializálódott cég ultragyors töltők hatalmas hálózatát üzemelteti Nagy-Britanniában. A Gridserve ezenkívül akkumulátoros tárolókkal ellátott napelemfarmokat gyárt és üzemeltet. Emellett elektromos autót is lehet bérelni tőlük, és minden aláírt autóbérleti szerződés után 100 fát ültetnek.

Harper egyik legfontosabb lépése, hogy az Ecotricityvel együttműködve lecserélik a brit autópályák mellé telepített töltőket. Az Ecotricity monopol helyzetéből kifolyólag az egyetlen olyan cégnek számított a 2010-es évek elején, amely villanyautó-töltőpontokat hozhatott létre az autópályák mentén a szigetországban, ám ezek mostanra elavulttá és megbízhatatlanná váltak.

Jelenleg csak a Tesla rendelkezik valóban működőképes töltőkkel az autópályákon. Amennyiben Harper és az Ecotricity sikeresen állítja helyre a hálózatot, az azt jelentené, hogy bármilyen más modern elektromos autó számára is biztosított lenne a töltés lehetősége a brit autópályákon.

Albert Biermann

Jelenleg a Hyundai-Kia-Genesis kutatás-fejlesztési részlegét vezeti, többek között az elektromos és az üzemanyagcellás autók fejlesztése is az ő hatáskörébe tartozik. Biermann irányítása alatt készült az új 800 voltos platform, amely mérsékelt áron kínál ultragyors töltési lehetőséget és csúcstechnológiát az Ioniq 5-ben és a Kia EV6-ban.

Emellett a kaliforniai Canoo-val közösen fejlesztenek egy forradalminak ígérkező, kifejezetten önvető autók számára megálmodott gördeszkaalvázat. Mivel a BMW M divíziójától érkezett, rendkívül fontos szerepet játszott a Hyundai N palettájának kialakításában, de mostanra jóval fontosabb feladatköröket lát el.

Boris Johnson

Az Egyesült Királyságban 2030-tól várható, hogy betiltják a belső égésű motoros autók értékesítését, a politikus rendkívül eltökéltnek tűnik, és elkötelezte magát az elektromos hajtás mellett. Így a döntéseinek komoly hatása lesz arra, milyen autókat gyártanak és értékesítenek Európa-szerte. Nagyjából mindegyik komoly autóipari cég bízik abban, hogy teljesíteni tudja a kitűzött határidőt, ami nemcsak az új autók értékesítését fogja átalakítani, hanem a használt belső égésű motoros kocsik kínálatát és árát is.