2018. november 10. | 09:24

Hiába szidják úton-útfélen a francia gyártókat, volt idő, mikor ők is tudtak jót gyártani. Bemutatok neked 9 nagykorú francia típust, amelyek 1970 és 2000 között (is) nagy hatással voltak az autózás történetére.

A leghosszabb amerikai autókról szóló összegzés után úgy éreztem, hogy itt az ideje egy szőnyeg alá söpört ügyet is felgöngyölíteni. Háborús szolidaritás ide vagy oda, még a jenkik is kacagni kezdenek, ha francia autókra terelődik a szó. Manapság az autósok nagy része nem bízik a hajdani gyarmatosító nagyhatalom remekeiben, a történelem során mégis volt pár széria, ami rácáfol a mai negatív kritikákra.

Az alábbi összegzésben olyan járgányokról olvashatsz, amik az 1970-es évektől az 1990-es évekig nagy hatással voltak a francia autógyártók hírnevére:

Citroën 2 CV, a „Kacsa”

Elismerem, már az elején csalok egy kicsit, de a lista nem lenne teljes a Citroën „Kacsa” nélkül. Gyártása 1948-ban kezdődött és egészen 1990-ig tartott, így a leghosszabb ideig gyártott autók egyike. Felfüggesztése saját korában nagyon korszerűnek számított, tervezésénél szempont volt, hogy földúton is csak minimálisan rezegjen. Ez a műszaki megoldás olyan jól sikerült, hogy második beceneve a „Szántóföldek királynője” lett.

Gyári neve, a 2 CV a francia „cheval vapeur”, azaz „adólóerő” kifejezésből származik. 1 CV értéke kétüteműek esetében 175,5 cm3, négyüteműeknél 261,8 cm3 volt. A második kategóriába eső Kacsa alacsony adózási kötelezettsége miatt az ország egyik legkedveltebb autójává vált. Az 1950-es években is gyakori volt a kurblis indítás. Ezt a funkciót a 2CV esetében a franciák az utolsó legyártott Kacsa esetében is az alapfelszereltség része volt az önindító mellett.

A kezdeti időszakban 9 lóerős volt, ami végül 29-re emelkedett. A kései példányok 115 km/óra, míg az első darabok csupán 65 km/óra végsebességre voltak képesek. Az autó licenszét többen is megvásárolták, köztük a felső-bajorországi Hoffman autógyár. 42 év alatt összesen majdnem 5 115 000 kacsa kelt életre.

Renault 9

A Renault 9 első ránézésre nem tűnik valami nagy Was ist das?!-nak, ennek ellenére mégis egy francia ikonról van szó. A típus gyártása 1981-ben kezdődött, a termelés leállítása viszont a világ minden pontján máskor történt. Európában ’89-ig, Tajvanon ’96-ig, Törökországban egészen 2000-ig szerelték. Olcsó családi autóként és „driftautóként” is megállta a helyét, a testvér 11 a Renault Sport színeiben is versengett. Versenyszellemét a korabeli török reklámok is a középpontba helyezték:

Nyugaton nem tartozott a mára már klasszikus über-állat verdák közé, viszont a vasfüggöny lebontása után Magyarországon penge autóként tartották számon. Nagyapám első nyugati kocsija is egy 9-es volt, csak ámult mennyivel jobban szuperált, mint az ezerkettes. Hiába volt nagy a szerelem, a Renault 9 volt az első és utolsó francia autója. A típust követően ő is áttért a német vonalra…

Peugeot 404

A 404 a Peugeot egyik legsikeresebb modellje volt a ’70-es és ’80-as években. Termelése 1960-ban kezdődött, Európában ’75-ig, Argentínában 1980-ig tartott. Kenyában gurult le a szalagról az utolsó ráncfelvarrott modell 1991-ben. Szerelték 1,5 és 1,6 literes benzines és 1,9 literes motorral. A hátsókerekes autó rendelhető volt 4 sebességes kézi és 3 sebességes automata váltóval. Formatervéért a Pininfarina a felelős, az olasz cég tervezett belőle szedánt, kombit, kabriót és pick upot is.

Citroën BX

A BX 1982-ben látott napvilágot és egészen 1993-ig sorozatgyártásban volt. Ez idő alatt kicsit több mint 2 300 000 darab talált gazdára. Készült hatchback és kombi kivitelben, motorja 1124 cm3-ről 2141 cm3-ig volt bővíthető. Népszerűségéhez hozzájárult a korban nagyon is modernnek számító formaterv, a versenyképesség, a csomagtér mérete, és a gyárilag szerelt állítható futómű.  

Renault Clio

A Clio 1990-ben kezdte pályafutását. A mára már a 4. generációját élő kiskategóriás autót ’91-ben és 2006-ban is az Év Autójává választották. Az első szériás Clio kérhető volt 1,2 és 1,4 literes „Energy” és 1,7 és 1,9 literes dízelmotorral. 1993-ban megjelent a 110 lóerős 1,8 literes sportváltozat, ami küszöbspoilereket és tárcsafékeket kapott.

Peugeot 106

A 106-os modell a ’90-es évek egyik legkedveltebb városi kisautója volt. Gyártása 1991-től 2003-ig tartott, a világ legtöbb országában értékesítették. A 3 és 5 ajtós hatchbacket ötféle benzines és egyfajta dízelmotorral kínálták. Létezett elektromos kivitel is, ami 11kW-os teljesítményével 15 lóerőt tudott leadni.

Venturi Atlantique

Az Atlantique 300 korának egyik legmeghatározóbb francia sportautója volt. A típus gyártása 1991-től 2000-ig tartott, összesen csak 700 darab talált gazdára. A kétajtós kupé középmotort és hátsókerék-hajtást kapott. Rendelhető volt 2,6 literes V6 turbó, illetve 3 literes V6 N/A turbó és biturbó motorral. Minden modell egy ötsebességes kézi váltót kapott. Legnagyobb sebessége 275 km/óra volt, 4,7 másodperc alatt gyorsult 0-ról 100-ra.

Renault 12

A 12-es modellt a francia nagyvállalat 1968 és 1980 között gyártotta. Az európai sajtó magasztalta kényelmes utastere, formaterve, teljesítménye és alacsony fogyasztása miatt. Az amerikaiak viszont nagyon is lehúzták hangos motorja és a szervó hiánya miatt. Kapható volt négyajtós szedán, ötajtós kombi és háromajtós kisáruszállító formájában is. Licenszét sokan megvásárolták, pl. a román Dacia, amely 1300 és 1310 néven értékesítette.

Renault Alpine A610

A Renault tulajdonában lévő Alpine 1991-ben megalkotta az A610-es modellt. A 4 évig gyártott sportautó kupé és 2+2 kupé kivitelben volt kapható. 3 literes, V6-os turbó motorja 250 lóerős volt, 6 másodperc alatt gyorsult 100-ra. Megszületéséhez az ihlet az 1991-es F1 Francia Nagydíj győzelme volt. A termelés leállításával a Renault nem csak a típus, de a márka életének vetett véget. A 2017-ben bemutatott Alpine A110 volt az első autó, ami újra a márka színeiben mutatkozott.

Renault 5

A Renault városi kisautójából még mindig láthatsz párat az utakon. Az első generáció gyártása 1972-ben kezdődött és 12 éven át tartott. Utódja mindenki kedvenc Renault modellje, a Clio lett. Az 5-ös közvetlen rokonságban áll a méltán elismert 4-es és 7-es modellel. 845 köbcentis motorja idővel 1,397 köbcentisre bővült. Az orrmotoros, de hátsókerekes aszfaltpattanás kérhető volt 4 és 5 sebességes kézi, illetve 3 sebességes automata váltóval. Leggyakrabban hatchback, de dobozos kivitelben is rendelték.

Bugatti EB110

1991 szeptemberében a Bugatti bemutatta a Veyron elődjét, az EB110-t. A 4 éven át gyártott kétajtós sportkupéból összesen csak 126 készült. V12-es, 60-szelepes quad-turbó motorja 3499 köbcentis volt. Az 1,5 tonnás sportautó 3,26 másodperc alatt gyorsult 0-ról 100-ra ami alatt 10,9 litert evett. Igaz, egy izomautó szempontjából nem prioritás a fogyasztás, de ezen a téren is jól remekelt. 120 literes tankja 2 darab 60 literes tartályból állt. Legnagyobb sebessége 351 km//óra volt.

Citroën DS

A 2010-es évekre feltámadt a Citroën legendás típusa, a DS. Az eredetileg 1955-ben bemutatott autó olyan sikeresnek bizonyult, hogy 20 éven át tartott a termelés és csak egy ráncfelvarráson esett át. Máig a leginnovatívabb francia autó, at ’50-es években igazi szenzációnak számított az elektromos ablaktörlő és a hidropneumatikus rugózás. A lengéscsillapítókra nagy nyomású gömbtartályokat szereltek, melyeket egy központi hidraulikarendszer vezérelt. Ma már elképzelhetetlen, de három keréken is stabilan tudott haladni. Ha nem hiszed, pillants bele a videóba:

A DS-t még különlegesebbé tette a neve, a két betű kiejtése franciául megegyezik a „Déesse”, magyarul „istennő”-vel. Kerek formaterve, nagy üvegfelületei és kiegyensúlyozott hidraulikai rendszerének köszönhetően „UFO”-nak is becézték. Népszerűségét tovább növelte, hogy De Gaulle elnök életét is megmentette. Az autó kerekét egy merénylet során kilőtték, de a DS hasa magasra volt állítva, így tovább tudott haladni. Motorja 1911 cm3-ről 2347 cm3-re bővíthető, készült szedán, kombi és kabrió kivitelben.

A fentiek csak példák a sokból, számos nagyszerű autó készült Victor Hugo szülőhazájában. Mit gondolsz, van olyan francia autó, ami megérdemelne egy helyet a listán?

carmagazine

escape to the 70s

Michael Dörflinger, (2012) Oldtimerek képekben, Alexandra Kiadó