TOP 5+1 skodálatos masina, avagy 6 különleges veterán Škoda személyautó, busz és haszonjármű

Közzétéve:
2020-02-22, 09:15

Története során a Škoda számtalan nagyszerű modellt mutatott be, melyek egy része már a feledés homályába veszett, míg egyes modellekre retró ikonokként tekintünk vissza. Ma közülük mutatok be 6 darabot!

A Škodák valamilyen módon mindig is közel álltak hozzám, de hogy miért, ne kérdezd. Lehet, hogy nagyapám történetei miatt, amikben a csehszlovák gépezetek Hercules módjára hódították meg a magyar utakat, de persze az is lehet, hogy azért mert gyerekként egy Favorit miatt utáltam meg a fehér kocsikat, amin nagyobb volt a rozsda, mint maga az autó…

Végül is mindegy. A lényeg az, hogy ma Škodákat akartam bemutatni, melyek egy része a már idősebb generációk számára is ismerős, míg a TOP-lista másik részét olyan autók bővítik, melyek létezéséről már nagy eséllyel csak a márka rajongói tudnak. Nézzük is, melyek ezek a típusok!

Škoda 935 Dynamic, 1935

A lista első tagja egy háború előtti modell, ami a ’30-as évek vezető formatervi trendje szerint szigorúan követte az áramvonalas vonalvezetés elveit. A 935-ös modellt a cseh testvér Tatra T77 mintájára tervezték, ami a géptest hátsó részén figyelhető meg a leginkább.

1935 Skoda 935 Dynamic prototípus, nyújtott fastback limuzin, fényes szürke, elölnézet, oldalnézet, balról, távolról fotózva
A 935-ös modellt a Tatra T77 mintájára tervezték. A képen: 1935 Škoda 935 Dynamic

A Dynamic külső megjelenése nem csak ma, de saját korában is kifejezetten menőnek számított, ám egy kis gond mégis volt vele. Ez pedig nem más, minthogy a Škoda akkori vásárlói köre a visszafogott, hagyományos megjelenésű családi autókhoz szokott, így egy hozzá hasonló radikálisan újszerű megjelenésű autó termelésének kimenetele nagyon kockázatos lett volna.

Bár a 935 Dynamic forradalmian új autónak számított, mégsem került sorozatgyártásba. Mindösszesen csak egy példány készült belőle, ami egy 5 személyes fastback limuzin formájában valósult meg. A cseh csodagép egy 2,0 literes boxermotort kapott, ami 55 lóerő leadására volt képes, csúcssebessége elérte a 140 km / h-t. Tekintélyt parancsoló hűtőrácsa ellenére a Tatrákhoz hasonlóan őt is farmotoros, hátsókerek hajtással szerelték. A Škoda Heritage oldala egy videót is készített a csettegő farosról. Érdemes megnézned a videót, ilyen autó úgysem jön veled szembe mostanában!

Škoda Superb, 1935 – 1949

A Superb modelleket a cseh gyártó már az 1930-as években szerelte, nevük a latin „superbus”, azaz kimagasló, pompás szóból ered. A típusjelölés igaz is volt a XX. századi modellekre, mivel ezek töltötték be a Škoda kínálatában a zászlóshajó szerepét. További érdekesség, hogy a náci megszállás idején 3 tengelyes kivitelben is készült néhány darab, amiket a magas beosztású német tisztek szolgálatába állítottak.

Skoda Superb Typ 640 és Skoda Superb Typ 924, mindkettő elölnézet, oldalnézet, balról, egymás mellett, 640 krém és fekete limuzin, 924 fekete limuzin
A Superb típusjelölést a Škoda már az 1930-as években használta. A képen: 1934-es és 1938-as Škoda Superb limuzinok

A széria korai tagjait 2,5 és 2,7 literes erőforrásokkal szerelték, amik 55 és 60 lóerő leadására voltak képesek. Mivel a Škoda sok figyelmet fordított a luxusautó fejlesztésére, így az utolsó ráncfelvarrás után született példányokat, a Superb 4000-eseket, már egy 3 990 köbcentis, OHV V8-as motorral szerelték. Ezek már a 135 km / h-s csúcssebességet is elérték, és átlagosan 24 liter benzint is elpusztítottak 100-on.

A fenti kép jobb oldalán látható fekete limuzin amúgy a Superb 4000-est ábrázolja, amiből összesen csak 12 példány készült, így valóságos ereklyéknek számítanak. Ha közelebbről is megnéznéd ezt a ritka cseh monstrumot, less bele a Hum3D animációjába!

Škoda 1100 MBX, 1967 – 1969

Ha a Superbek kapcsán már szót ejtettünk a cseh gyártó luxusautóiról, nem hagyhatjuk szó nélkül a legelitebb csehszlovák Škodát sem, amit a KGST-ben gyártottak. Ez pedig nem más, mint az 1000 MB továbbfejlesztett kupé kivitele, az 1100 MBX!

1969 Skoda 1100 MBX, vörös kupé, elölnézet, oldalnézet, balról, távolról fotózva, szürke CGI háttér
Az MBX-eket B-oszlop nélkül szerelték, ami akkoriban az amerikai autók egyik jellegzetessége volt. A képen: 1969 Škoda 1100 MBX

Már magában az 1 000-es megjelenése is hatalmas feltűnést keltett a kelet-európai piacon, ami az 1960-as és korai 1970-es években a szocialista tömb legmenőbb autójának számított. A ’64-től szerelt limuzinok egy 988 köbcentis, soros 4 hengeres benzinmotort kaptak, ami 37 lóerő (27 kW) leadására volt képes.

Pár évvel később jelent meg a fejlettebb, faceliftes 1100 MB, amit a korábban alkalmazott erőforrással szereltek, ám lökettérfogata 1107 köbcentire növekedett. Ekkor jelent meg a B-oszlop nélküli kupé változat, az 1100 MBX, ami nem csak a csehszlovák, de mondhatni a KGST autógyártásának csúcsát jelentette.

1969 Skoda 1100 MBX, vörös kupé, oldalnézet, balról, távolról fotózva, szürke CGI háttér
Az 1100 MBX egy 1,1 literes vízhűtésű farmotort kapott. A képen: 1969 Škoda 1100 MBX

A sportos kupé modelleket eleinte egy 1,0 literes, 52 lóerős és 75 Nm-es erőforrással szerelték, ami a fejlesztések során 1,1 literesre nőtte ki magát. Az 1100 MBX-ek már erősebbek voltak, ők már 81 Nm-nyi nyomatékkal dolgoztak és csúcssebességük is meghaladta a korábbi példányok 127 km / h-s legnagyobb tempóját.

1969-ben a gyár felhagyott az MB sorozatú modellek gyártásával. A hagyományos limuzinokból több mint 443 ezer talált gazdára, míg az MBX kupékból ennek töredéke, 1 403 darab 1000 MBX és 1 114 darab 1100 MBX hagyta el a Mladá Boleslav-i gyártósort, így a 2 ajtós kivitelek valóságos gyűjtői daraboknak számítanak!

Ha közelebbről is megnéznéd a faros kupét, less bele az alábbi videóba, ha pedig a limuzin kivitel érdekel, olvasd el a kapcsolódó írásomat!

Škoda 706 RTO, 1958 – 1972

Az államosított csehszlovák autógyár személyautó-remekei mellett ne feledkezzünk meg arról sem, hogy a cég autók mellett kisteherautókat, platósokat, és buszokat is szerelt. Itt van például a 706 RTO is, aminek több néven is jelentek meg különböző célokra szánt kivitelei.

Skoda 706 RTO MTZ, héttónusú busz, fehér és piros, elölnézet, oldalnézet, balról, alulról fotózva
A 706 RTO busznak több kivitele is készült. A képen: Škoda 706 RTO MTZ

A géptest kerekített formája egyértelműen a múlt századközepi formatervezésre utal, melynek a hűtőrács egy kifejezetten szeretnivaló megjelenést kölcsönöz – mindenesetre szerintem sokkal jobban néz ki, mint a legtöbb szovjet autóbusz!

A 706-os termelését az állam komolyan vette, az export modellek mellett a hazai piacra készült példányok városi, elővárosi és távolsági busz formájában rótták az utakat. A fenti képen látható „MTZ” modellt például városi használatra fejlesztették ki, üléseit 2+1 és 2+2 formációban illesztették a géptestbe. Termetük szerint az MTZ-k teljes hossza 10,72 méter, szélessége 2,5 méter, magassága 3,15 méter volt. Nem egy apró jószág, ezt az alábbi felvételen is láthatod!

Škoda 1203, 1968 – 1981

Ha már közérdekű járművekről beszélünk, ne feledkezzünk meg a Škoda legismertebb kishaszonjárművéről sem, az 1968-tól egészen 1981-ig szerelt 1203-asról sem. A kisáruszállítók és mikrobuszok már a ’30-as években is foglalkoztatták a cseh mérnököket, míg az ’50-es években már egyértelművé vált, hogy a furgonok az európai autópiac nélkülözhetetlen részét alkotják.

1968 Skoda 1203-as kisbusz / furgon, narancssárga, elölnézet, oldalnézet, balról, alulról fotózva
Az 1203-as a cshszlovák utcakép nélkülözhetetlen eleme volt, ami „a bölcsőtől a sírig” elkísért. A képen: 1968 Škoda 1203-as furgon

A nagy gyártók már korábban is szereltek hasonló gépezeteket, mint például az NSZK-s Tempo Matador, DKW F89L, Volkswagen Transporter, vagy a Citroën HY. A szocialista blokkon belül az NDK-s Framo V501 és az UAZ modelljei képviselték a szegmenst, így bőven volt még lehetőség teret hódítani.

Így született meg ’68-ban a 1203-as, amit a csehszlovákok csak úgy emlegettek, hogy „bölcsőtől a sírig” mindenkit elvisz. Ez valójában igaz is volt, hiszen rengeteg kiviteli formában gyártották. A dobozos és platós kivitelek mellett készült hűtődobozos, tűzoltó, mentő és kisbusz formájában is.

Erőforrás terén viszont már nem jeleskedett, mivel a már akkor is elavult, 1 221 köbcentis 44 lóerős erőforrással szerelték. Az Őt megelőző személyautókkal egyetemben Ő is kettős keresztlengőkaros futóművet kapott, míg hátra lengőkaros felfüggesztés került. Az alábbi videóból meg is tudhatod, hogy hogyan szuperált az utakon!

A 1203-as termelésébe 1971-ben Nagyszombaton is belevágtak, majd kerek 10 évvel később a Škoda vrchlabíi gyárában leállították a típus szerelését. A nagyszombati modelleket ’93-ig szerelték, ám ők TAZ 1203 néven hagyták el az üzemet. Mikor a SIPOX átvette a TAZ gyárát, sokáig próbálkozott a típus életben tartásával, ám 1999-ben ő is felhagyott a már jócskán korszerűtlen haszongép szerelésével. 1969 és 1999 között 69 727 darab Škoda és TAZ 1203 látott napvilágot.

Škoda Felicia, 1959 – 1964

A szocialista vállalat már a korábban emlegetett 11000 MBX előtt is szerelt olyan modelleket, amik a KGST országaiban a siker és gazdagság szimbólumai voltak. Ilyen például a „még orrmotoros” Octavia, és annak kabrió kivitele, a Felicia.

1960 Skoda Octavia kabrió, Skoda Felicia, türkizkék, fehér lehúzott vászontetővel, elölnézet, oldalnézet, jobbról, alulról fotózva:
Az 1100MBX előtt a Felicia volt a KGST legdrágább, ám elérhető luxusautója. A képen: 1960 Škoda Felicia

1959-ben a Škoda átdolgozta a 440-ees család típusait, és a háború óta az autók most először kaptak „beszélő neveket” a korábban alkalmazott típusszámozás helyett. Az Octáviákat amúgy 2 ajtós szedán és kombi kivitelben értékesítették, melynek neve latinul annyit tett: nyolcadik gyermek, ami arra utalt, hogy 1934 óta Ő volt a 8. modell, amit a 420 Popular alvázára építettek.

A kabriók a Felicia, vagyis „boldogság” nevet kapták, amiket eleinte egy 1,1 literes, majd egy 1 221 köbcentis erőforrással szereltek. A Felicia Superek már 55 lóerősek voltak. A kabrió Škodák voltak a szocialista blokk legdrágább autói, amit magánszemélyek is megvásárolhattak, így többnyire csak filmsztárok, hírességek és a pénzesebb elvtársak jutottak hozzá. Nézd csak meg a Skoda Heritage videóját, megéri!

Híres autómárkák könyvsorozat, Skoda, animált könyv 3D-ben, fehér borító, elölnézet, oldalnézet, jobbról döntve
A Híres Autómárkák könyvsorozat Škodákról szóló kiadásában további nagyszerű modellekről olvashatsz

Ha részletesebben is érdekel a cseh / csehszlovák gyártó története, nézz bele a Híres Autómárkák könyvsorozat Škodákról szóló kiadásába, ami ismerteti a cég teljes történetét és a kiadás évéig megjelent legtöbb modelljét!

A folytatásban további típusokról olvashatsz, de addig is és oszd meg velünk, hogy a fenti listából melyik a kedvenc modelled, és, hogy milyen emlékeid vannak a zöld nyíl jelű márka példányaival!

ŠKODA Heritage

Négyesi Pál, Škoda, Nyíregyháza, Nagykönyv Kiadó Kft., 2012

Kapcsolódó írások

1964 Skoda 1000 Mb, kék limuzin, elölnézet, oldalnézet, balról, menet közben, alulról fotózva
2020. március 15.
Története során a Škoda számtalan nagyszerű modellt mutatott be, melyek egy része már a feledés homályába veszett, míg egyes modellekre retró ikonokként tekintünk vissza. Ma közülük mutatok be 4 darabot!
Ikarus 55, piros busz, pályaudvaron, megállóban, elölnézet, oldalnézet, balról
2019. szeptember 29.
Az Ikarus nem csak hazánkban, de a szocialista blokkon túl is egy legendás gyártó volt. A sikerhez vezető úton számtalan prototípus látott napvilágot, melyekből végül sajnos nem lett semmi. Ma közülük négyet meg is ismerhetsz!

További hírek