Az orrba gyűrt 52 lóerős csehszlovák űrsikló – 1948 Tatra T600 Tatraplan

Közzétéve:
2019-08-24, 09:44

1948-ban mutatkozott be az egyik első csehszlovák luxus limuzin, a farmotoros T600. Az 1,2 tonnás autó egy elképesztően alacsony, mindösszesen csak 0,32-es alaktényezővel bírt, legnagyobb sebessége 130 km/h volt.

Egyik legutóbbi szocialista autókról szóló írásomban a „9 lóerős csehszlovák Batmobile”-ról, vagyis a Velorex Oskarról olvashattál. Úgy éreztem, itt az ideje ismét valamilyen, jó értelemben vett, farmotoros szörnyetegről írni. Több autó is eszembe jutott, s végül arra jutottam, hogy a legjobb lenne a „Náci gyilkos” néven elhíresült, becenevén egyszerűen csak „Küklopsz-Tatra” Tatra T87 kistestvéréről, a T600-as Tatraplanról ejteni pár szót.

1936 Tatra T97, vörös, elölnézet, oldalnézet, jobbról
A T600-as az 1936-os T97-es mintájára épült. A képen: 1936 Tatra T97

A Tatraplan története a II. világháborút megelőző időszakra vezethető vissza, mikor a cég piacra dobott egy, a márka markáns jellemvonásait követő családi autót, a T97-es modellt. A szériát 1936 és 1939 között szerelték, melyből összesen csak 508 példány született. A világégés utáni időszakban a Tatra a T87 mellett egy nálánál kisebb autóval szerette volna bővíteni a palettáját, mely végül 1948-ban a T600-as formájában valósult meg. Az új modell lényegében a T97-es korszerűsített, kissé átdolgozott változata volt.

1950 Tatra T600 Tatraplan, ezüst, elölnézet, oldalnézet, balról

1950 Tatra T600, ezüst, hátulnézet, oldalnézet, balról
A Tatraplan sokban hasonlított Porsche Bogarára

A 600-as modell az 1947-es Prágai Autószalonon lépett színre, bár akkor még T600 Autoplan néven mutatkozott be. A legenda szerint a tervezők egy bizonyos ponton megakadtak a tervezéssel, és a nácikkal való kollaborálás vádjával börtönben ülő Hans Ledwinkától kértek segítséget. Ledwinka korábban a Tatra főkonstruktőre volt, majd Csehszlovákia megszállása idején a Harmadik Birodalom a gyár igazgatójává nevezte ki.

A Tatraplan követte a vállalat formatervi jellegzetességeit. Elődeihez hasonlóan Ő is törekedett a lehető legáramvonalasabb karosszériára, öngyilkos ajtókat és farmotort kapott, melyhez természetes hátsókerék hajtás társult. Megjelenése sokban hasonlított a Volkswagen Bogáréra, melynek többek között az is az oka, hogy Ledwinka jó kapcsolatot ápolt Porschéval, így a német mérnök nem vette rossz néven, hogy barátja a tervezés folyamán „pár apró részletet átemelt” – én azért hozzá tenném, hogy maga a Bogár is egy „utólagos koppintás” volt, aminek a Mercedes 130H volt az alapja, melynek tervezői munkálataiból Porsche is kivette a részét.

1950 Tatra T600 Tatraplan, ezüst, oldalnézet, balról
A T600 alaktényezője mindösszesen csak 0,32 volt

A T600-as nem csak azért egy nagyszerű autó, mert egy háborús vereségből feltápászkodó ország innovatív, és a korszak divatja szerint nagyon is „trendi” megjelenésű autó, de légellenállás terén is kimagasló eredményeket ért el. A Tatrák egyik legmegfigyelhetőbb jellemvonása az elnyújtott farrész és az arra illesztett uszony volt, melyek sokban hozzájárultak az alaktényező csökkentésében.

Annak ellenére, hogy a Tatraplan termelése több mint 70 évvel ezelőtt kezdődött meg, légellenállási együtthatója mindösszesen csak a 0,32-es értéket érte el, ami saját korában kimagaslóan alacsony, tehát jó értéknek minősült. Persze az idő múlásával és a technika fejlődésével születtek ennél alacsonyabb értékek is, mégis a Tatrát tekintjük az európai autógyártás aerodinamikai úttörőjének. Viszonyítási alapként például az 1989-es Opel Calibra 0,29-es, a Tesla Model 3 0,23-as értékkel rendelkezik.

Az önhordó karosszériás autót az eredeti tervek szerint több kivitelben is szerették volna forgalomba hozni, de a csehszlovák állam csak a fent látható fastback limuzin termelését hagyta jóvá. A Tatra többek között kabrió formájában is gyártotta volna, melyből csak 1 példány készült el. Nézd meg az alábbi 1949-es promo filmet és járd körbe Te magad!

1950 Tatra T600 Tatraplan, ezüst, műszerfal, elölnézet, oldalnézet, balról

1950 Tatra T600 Tatraplan, ezüst, műszerfal, elölnézet, szemből
A T600-as belső megjelenése nyugati stílusjegyeket rejt

Sokszor hallhattad már, hogy a szocialista autók nagy része valamilyen nyugati autó koppintásai, például a Csajka valójában a Packard Patrician „átdolgozott kiadása”. Annak ellenére, hogy a csehszlovák tervezők a Tatraplan esetén előálltak egy teljesen egyedi, formabontó külső megjelenéssel, az autó belterére már nem fordítottak akkora figyelmet. Ahogy láthatod, a műszerfal egy az egyben megegyezik a ’40-es évek amerikai autóiéval, pontosabban a ’47-es Buick Roadmaster műszerfalának egy lebutított változatát szerelték bele.

Az imperialista behatás megmutatkozik a hatalmas központi rádión, a 3 küllős kormánykeréken és a kormányváltón. Emellett az utas oldalára szerelt analóg óra, termetes osztott szélvédő és a kormány bal oldalára szerelt fekete fogantyú is amerikai behatásra utal. Ez utóbbi a kézifék szerepét töltötte be. Ami viszont nem amerikai jellemző és kifejezetten pozitív, hogy az ablaktörlő lapátok majdhogynem felértek a szélvédő tetejére, így esős időben nagyobb felületen lehetett kilátni – a korszakban ez ritka volt, ahogy az is, hogy elefántfülek nélkül szerelték.

1950 Tatra T600 Tatraplan, ezüst, hátulnézet, szemből

1950 Tatra T600 Tatraplan, ezüst, nyitott motortér, elölnézet, szemből
A futurisztikus külső egy 2,0 literes, 4 hengeres boxermotort rejt

Ahogy talán már nem is meglepő, ez a Tatra is farmotorral és hátsókerék hajtással érkezett. Az autó farában egy 1 953 köbcentis, léghűtéses, 4 hengeres boxermotor lapult meg. Az alumínium hengerfejes erőforráshoz 2 darab Zenith, később 2 darab Solex porlasztó csatlakozott. Az erőátvitelt egy 4 sebességes kézi kormányváltó segítette. Legnagyobb sebessége 130 km/h volt, melyhez egy 100 km-enkénti 11,0 literes benzinfogyasztás társult.

T602 néven 1 személyes versenyautó is készült belőle, ami a ’49-es Brunoban megrendezett Csehszlovák Nagydíjon 2. helyezést ért el. De hogyan is szuperál a közutakon? Nézd meg a videót és derítsd ki Te magad!

A T600-as gyártása 1948-ban a mai cseh – szlovák – lengyel határ közelében fekvő Kopřivnice városában kezdődött meg, majd 1951-ben a termelést a Škoda Mladá Boleslav-i gyárában folytatták. Ennek oka, hogy a pártvezetés meg akarta szüntetni a személygépjármű gyártást, és végleg áttérni a haszongépek szerelésére. Végül az elvtársak nem akartak lemondani a faros luxusautóról, ezért 1952-ig még jó néhány példányt Boleslavban is összeraktak.

Az eredeti telepen 4 242, majd az új gyártósoron további 2 100 látott napvilágot. A T600-as termelése 1953-ben befejeződött, majd átvette a helyét a titokban fejlesztett 2,5 literes, V8-as 603-as modell.

1950 Tatra T600 Tatraplan, ezüst, elölnézet, oldalnézet, jobbról
Több országba, köztük hazánkba és Kenyába is exportálták

Ahogy például a 353-as Wartburgokat, a 600-as Tatrákat is exportálták. A csehszlovák politikai elit mellett holland, maláj, kenyai, argentin és szudán államférfiak is élvezhették a 6 személyes limuzin kényelmét. Hazánkba 146 darab érkezett. Persze itthon is a kiváltságosok luxusa volt, állami intézmények és cégek vezetői között osztották el őket.

1950 Tatra T600 Tatraplan, ezüst, elölnézet, szemből
Egy T600-as Tatraplan ára kb. 6-7 millió forint körül lehet

Utána akartam járni, mégis mennyibe fájhat egy T600-as. Találtam is pár darabot, de vagy ár nem volt feltűntetve, vagy a tulaj árverésre bocsájtja / fogja bocsájtani. A Telegraph oldalán találtam egy rozoga 1950-es példányt, amit egy aukción 8 és 12 ezer font, vagyis megközelítőleg 2,9 és 4,3 millió forintnak megfelelő összegért adhattak el. Ahogy nézem, még legalább 2 milliót rá kellett költeni, hogy ismét autó lehessen belőle, pl. azért is, mert nagy valószínűséggel minden alkatrészt Csehországból kellene hazahozatni.

A fenti képeken látható példány az ausztrál Gosford Classic Cars gyűjteményének tagja volt, ami 2019 nyarán került kalapács alá – az oldal nem közölte a végösszeget. A kollekció weboldala szerint az autó egy 1950-es modell, ami mindössze csak 52 600 km-t tett meg. Ha részletesebben is érdekel ez az autó, nézd meg a Gosford videóját!

1950 Tatra T600 Tatraplan, hátsó jobb lökhárító és baba, felülnézet, oldalnézet, jobbról
Te bevállalnál egy faros elnöki limuzint, vagy maradnál a Csajkánál?

Nem tudom, hogy te hogy vagy vele, de nekem személy szerint nagyon bejön a T600-as megjelenése. Engem egy krómozott űrhajóra emlékeztet, ami korát meghazudtoló újításokat hozott nem csak a szocialista autógyártás, de az aerodinamikai fejlesztések világába is. Mit gondolsz, ha pártfőmufti lettél volna a ’40-es években, Te mellette voksoltál volna, vagy inkább a Pobedát választottad volna?

További képekért és részletekért keresd fel a Gosford Classic Cars hivatalos oldalát!

További autós hírek

Egyre hangsúlyosabb a környezettudatosság az autógyártók körében is, ami nem csak az elektromos és hibrid modellek piacra dobásában nyilvánul meg.…

Egy new yorki férfi életét vesztette, miután egy véletlenül távolról beindított autó egy másikhoz préselte. A 21 éves Michael Kosanovich…

Rosszul sikerült egy próbaút Szentpéterváron. Egy hölgy szemelt ki magának egy Audi A7-est Szentpéterváron, el is vitte próbaútra, amikor nagy…

Megdöbbentő Facebook poszt és YouTube videó került ki az Internetre a tegnapi napon, amire olvasónk hívta fel a figyelmünket. Egy…

A megyei katasztrófavédelem tájékoztatása szerint szombat kora délután baleset történt Eger és Kerecsend között. Három személyautó érintett a balesetben. A…

Kapcsolódó írások

1970 Velorex Oskar, Bőregér, Batmobile, oldalnézet, jobbról
2019. május 01.
1945-ben született meg a szocializmus egyik legbizarrabb autója, a Bőregér néven is emlegetett csehszlovák Velorex Oskar
1948 Tucker 48, piros, elölnézet, oldalnézet, balról
2019. szeptember 22.
1948-ban Preston Tucker piacra dobta a Tucker 48-ast, ami évtizedekkel megelőzte saját korát. Az áramvonalas küklopsz egy 5,5 literes erőforrást kapott, ami eredetileg egy helikopter erőforrása volt
2019. június 16.
Az 1960-as években a Mladá Boleslav-i autógyár hatalmas változásokon esett át. A gyár bővítése mellett 1964-ben „piacra dobta” a korszak KGST luxus-etalonját, az 1000 MB modellt
Tatra T603 - A maratonok szörnyetege
2017. május 02.
A Tatra 603 robusztus autóként mutatkozott be 1956-ban - egy farmotoros cseh csoda, ami magabiztosan helyt állt a korabeli tartóssági versenyeken is