A gőzgéptől a Vitaráig – A magyar autógyártás története

Közzétéve:
2018-10-23, 11:00

Több jeles magyar képviselője is volt az autóiparnak világszerte az idők során, mára pedig számos nagyvállalat van jelen az ország különböző térségeiben.

A 19. század végén már sejteni lehetett, hogy a lóval való közlekedés ideje lejárt. A gőzgépek elterjedésével egy másik szintre lépett a mobilitás, Karl Benz robbanómotorjával pedig teljesen új lehetőségek nyíltak meg. Ekkoriban itthon sem volt hiány a kísérletező szándékú iparosokból, hiszen egy Szám Géza nevezetű úriember már 1900-ban benzinmotoros járműveket szerelt össze. Egyik kocsijával 1901-ben az első magyar autóversenyen dobogós helyezést ért el, ám a sorozatgyártáshoz nem volt elég megrendelése.

Az első autót egyébként 1895-ben helyezték forgalomba Magyarországon, a Benz-Velto modell tulajdonosa egy budapesti optikus volt, és igazi szenzáció számba ment az egy lóerős csodagép jelenléte a pesti utakon. Szintén az 1900-as évek elején tűnt fel itthon az első tehergépkocsi, melyet a Törley-pezsgőgyár használt az áruszállítás korszerűsítésére. A Peugeot gépkocsik szervizeléséből élő Hóra Nándor is épített néhány prototípust, befektetők hiányában azonban ő is befejezte a kísérletezést.

Csonka János és autója a Műegyetemen

Vidéken is voltak próbálkozások, Székesfehérváron például Bory József próbálta megalapozni a magyar autógyártást, elegendő pénze viszont neki sem volt a megfelelő fejlődéshez. Általánosságban elmondható tehát, hogy akkoriban nem volt túl nagy érdeklődés a tőkések részéről az ilyen jellegű befektetésekre, ezért nagyon nehezen indult el ez az iparág itthon.

A Magyar Posta írta ki az első pályázatot motoros postakocsikra 1903-ban, melyet nem más nyert el, mint Csonka János. A győri vagongyárban készítette el a járműveket, melyből később a Rába is megalakult. A szegedi születésű feltaláló komoly szerepet játszott a magyar autógyártás kialakulásában, több szabadalma is volt, az első motorkerékpár és motoros tricikli is az ő nevéhez fűződik. Négyhengeres motorral hajtott járműveket kezdett összeszerelni 1912-ben, melyeket a Magyar Posta közel 25 évig használt.

Ekkor már az nagyüzemi gyártás is elindult, két angyalföldi iparos egy aacheni gyártól kapott licensz alapján harminc automobilt szerelt össze Phönix márkanéven 1911-ig. Az első autóbusz is elkészült 1910-re, szintén Csonka tervei alapján, négy évvel később pedig már közel 3000 személyautót és több mint 300 teherautót tartottak nyílván Magyarországon.

Ikarus 200-as oldalról

Aztán jöttek a nehéz időszakok, a háború komolyan visszavetette ezt az ágazatot is. Az első világháború után lassan éledezett a nehézipar, de a magyar virtust az is mutatja, hogy a mátyásföldi MÁG Rt. a ’20-as évek elején több országba is exportált saját gyártású személyautókat. Győrben ez idő alatt leállt a személygépkocsi gyártás, és a Prága autógyár egyik alvázának gyártási jogát megvásárolva elkezdték összeszerelni a 40 lóerős Rába L jelű teherautókat és buszokat.

Az 1896-ban alakult Rába a ’40-es évekre már acél alvázas teherszállítókat gyártott, mellyel nagy lépést tett a modernizáció irányába. Nem is akármilyet, hiszen 1951-re már 2500 legyártott példánynál jártak. Mára a győri üzem az ország legnagyobb teherautó futómű gyártója, és olyan vállalatokkal működnek együtt, mint a John Deere vagy a Scania.

Az Ikarus buszgyár elődjét 1916-ban alapították, mely a ’60-as években lett igazán sikeres. A 200-as sorozat típusai minden kontinensre eljutottak, számos ország nagyvárosainak tömegközlekedését oldották meg a magyar buszok alkalmazásával. Időközben Csepelen is új üzem épült, ahol Steyr-licensz alapján kezdtek négyhengeres, 85 lóerős teherautókat gyártani. Az Ikarussal együttműködve a világháború után a Csepel és az Ikarus az egész magyar autóbusz és teherautó szükségletet lefedte, az export pedig szintén virágzott.

2018-as Suzuki Vitara elölről

Az „újkorban” aztán a General Motors volt az első komoly beruházó Magyarországon, és így nyitotta meg kapuit 1992-ben Szentgotthárdon az Opel gyár. Elkezdték összeszerelni az 1,4-es ECOTEC motorokat és az F Astrát, melyből több mint 80 000 példány készült itt. Ezután a Vectrára tértek át, melyből 4 405 gördült le a futószalagról. Ezután már csak a motorok és váltók gyártására rendezkedtek be. A 2017-es évre a 9 milliomodik motor is elkészült a magyar üzemben.

Ezután a Suzuki következett, mely szintén 1992-ben kezdte gyártani a Swifteket egy nagyberuházás keretében Esztergomban. Olyan ütemben, hogy 1996-ra már a százezredik magyar Suzuki is elkészült, aztán 2000-ben a Wagon R+, 2003-ban pedig az Ignis gyártása kezdődött el. A következő modell az SX4 volt 2006-ban, két évvel később pedig a Splash következett. Az itthon jelenlegi legtöbbet értékesített Vitara gyártása 2015-ben indult, mellyel új lendületet vett a Suzuki Magyarországon.

BMW gyártósoron szemből

Az Audi 1994-ben kezdte összeszerelni Győrben a négyhengeres motorjait, az első TT Coupé pedig négy év múlva készült el. A 2011-es évben már az RS 3 Sportback is hazánkban készült, a motorok mellett pedig már az új Q3 is Győrben gyártott modell. Az üzem az egymilliomodik autóján is rég túl van, az egész régió gazdaságát meghatározza a vállalat jelenléte.

A Mercedes 2012 óta gyárt személyautókat Kecskeméten, az első modell a B-osztály volt. Egy évre rá jött a CLA, majd pedig ennek Shooting Brake kivitele. A legújabb hír pedig a BMW Debrecenben épülő üzeme, ahol 2023 körül kezdődhet meg a termelés.

Forrás:

További autós hírek

Olvasónktól, Károlytól kaptuk a felvételt. Kb. 130-cal haladtak még kora ősszel az M5-ös autópályán, amikor “fénysebességgel” elhúzott mellettük egy BMW.…

Egy autós lesodródott az útról és egy jelzőtáblának ütközött. A vezető életét vesztette, utasa megsérült – írja a police.hu Egyelőre ismeretlen…

A Puskás Aréna nyitó labdarúgó-mérkőzését 2019. november 15-én, pénteken este 19 órai kezdettel játsszák. A stadion bejáratai a Dózsa György…

A kategóriák között egyértelműen a SUV vezeti az idei eladási listát (is), csak ebből a fajtából 47480 újat állítottak forgalomba,…

Brutális baleset rázta meg Szlovéniát szerda reggel. A balesetet egy kis Opel Corsa vezetője okozta, amikor feltehetően a rosszul megválasztott…

Kapcsolódó írások

Ikarus 55, piros busz, pályaudvaron, megállóban, elölnézet, oldalnézet, balról
2019. szeptember 29.
Az Ikarus nem csak hazánkban, de a szocialista blokkon túl is egy legendás gyártó volt. A sikerhez vezető úton számtalan prototípus látott napvilágot, melyekből végül sajnos nem lett semmi. Ma közülük négyet meg is ismerhetsz!
BMW 600
2019. május 05.
Az 1950-es években a BMW bemutatta egyik legikonikusabb modelljét, a 250-es Isettát. Sikerén felbuzdulva a bajor óriás piacra dobta az alig 580 cm3-es családi kompakt kivitelt, a BMW 600-at
2019. szeptember 14.
Ha elég időt fordítasz rá, egy közel 40 éves BMW több élményt képes nyújtani, mint bármely más új autó.
Ikarus prototípusok 2. rész
2019. október 24.
Évszázados története során az Ikarus számos olyan busz tervével állt elő, melyek nem csak hazánkban, de világszerte is nagy sikereket értek el. De mi a helyzet a leselejtezett tanulmányokkal?