A gőzgéptől a Vitaráig – A magyar autógyártás története

Frissítve:
2018-11-02, 19:34

Több jeles magyar képviselője is volt az autóiparnak világszerte az idők során, mára pedig számos nagyvállalat van jelen az ország különböző térségeiben.

A 19. század végén már sejteni lehetett, hogy a lóval való közlekedés ideje lejárt. A gőzgépek elterjedésével egy másik szintre lépett a mobilitás, Karl Benz robbanómotorjával pedig teljesen új lehetőségek nyíltak meg. Ekkoriban itthon sem volt hiány a kísérletező szándékú iparosokból, hiszen egy Szám Géza nevezetű úriember már 1900-ban benzinmotoros járműveket szerelt össze. Egyik kocsijával 1901-ben az első magyar autóversenyen dobogós helyezést ért el, ám a sorozatgyártáshoz nem volt elég megrendelése.

Az első autót egyébként 1895-ben helyezték forgalomba Magyarországon, a Benz-Velto modell tulajdonosa egy budapesti optikus volt, és igazi szenzáció számba ment az egy lóerős csodagép jelenléte a pesti utakon. Szintén az 1900-as évek elején tűnt fel itthon az első tehergépkocsi, melyet a Törley-pezsgőgyár használt az áruszállítás korszerűsítésére. A Peugeot gépkocsik szervizeléséből élő Hóra Nándor is épített néhány prototípust, befektetők hiányában azonban ő is befejezte a kísérletezést.

Csonka János és autója a Műegyetemen

Vidéken is voltak próbálkozások, Székesfehérváron például Bory József próbálta megalapozni a magyar autógyártást, elegendő pénze viszont neki sem volt a megfelelő fejlődéshez. Általánosságban elmondható tehát, hogy akkoriban nem volt túl nagy érdeklődés a tőkések részéről az ilyen jellegű befektetésekre, ezért nagyon nehezen indult el ez az iparág itthon.

A Magyar Posta írta ki az első pályázatot motoros postakocsikra 1903-ban, melyet nem más nyert el, mint Csonka János. A győri vagongyárban készítette el a járműveket, melyből később a Rába is megalakult. A szegedi születésű feltaláló komoly szerepet játszott a magyar autógyártás kialakulásában, több szabadalma is volt, az első motorkerékpár és motoros tricikli is az ő nevéhez fűződik. Négyhengeres motorral hajtott járműveket kezdett összeszerelni 1912-ben, melyeket a Magyar Posta közel 25 évig használt.

Ekkor már az nagyüzemi gyártás is elindult, két angyalföldi iparos egy aacheni gyártól kapott licensz alapján harminc automobilt szerelt össze Phönix márkanéven 1911-ig. Az első autóbusz is elkészült 1910-re, szintén Csonka tervei alapján, négy évvel később pedig már közel 3000 személyautót és több mint 300 teherautót tartottak nyílván Magyarországon.

Ikarus 200-as oldalról

Aztán jöttek a nehéz időszakok, a háború komolyan visszavetette ezt az ágazatot is. Az első világháború után lassan éledezett a nehézipar, de a magyar virtust az is mutatja, hogy a mátyásföldi MÁG Rt. a ’20-as évek elején több országba is exportált saját gyártású személyautókat. Győrben ez idő alatt leállt a személygépkocsi gyártás, és a Prága autógyár egyik alvázának gyártási jogát megvásárolva elkezdték összeszerelni a 40 lóerős Rába L jelű teherautókat és buszokat.

Az 1896-ban alakult Rába a ’40-es évekre már acél alvázas teherszállítókat gyártott, mellyel nagy lépést tett a modernizáció irányába. Nem is akármilyet, hiszen 1951-re már 2500 legyártott példánynál jártak. Mára a győri üzem az ország legnagyobb teherautó futómű gyártója, és olyan vállalatokkal működnek együtt, mint a John Deere vagy a Scania.

Az Ikarus buszgyár elődjét 1916-ban alapították, mely a ’60-as években lett igazán sikeres. A 200-as sorozat típusai minden kontinensre eljutottak, számos ország nagyvárosainak tömegközlekedését oldották meg a magyar buszok alkalmazásával. Időközben Csepelen is új üzem épült, ahol Steyr-licensz alapján kezdtek négyhengeres, 85 lóerős teherautókat gyártani. Az Ikarussal együttműködve a világháború után a Csepel és az Ikarus az egész magyar autóbusz és teherautó szükségletet lefedte, az export pedig szintén virágzott.

2018-as Suzuki Vitara elölről

Az „újkorban” aztán a General Motors volt az első komoly beruházó Magyarországon, és így nyitotta meg kapuit 1992-ben Szentgotthárdon az Opel gyár. Elkezdték összeszerelni az 1,4-es ECOTEC motorokat és az F Astrát, melyből több mint 80 000 példány készült itt. Ezután a Vectrára tértek át, melyből 4 405 gördült le a futószalagról. Ezután már csak a motorok és váltók gyártására rendezkedtek be. A 2017-es évre a 9 milliomodik motor is elkészült a magyar üzemben.

Ezután a Suzuki következett, mely szintén 1992-ben kezdte gyártani a Swifteket egy nagyberuházás keretében Esztergomban. Olyan ütemben, hogy 1996-ra már a százezredik magyar Suzuki is elkészült, aztán 2000-ben a Wagon R+, 2003-ban pedig az Ignis gyártása kezdődött el. A következő modell az SX4 volt 2006-ban, két évvel később pedig a Splash következett. Az itthon jelenlegi legtöbbet értékesített Vitara gyártása 2015-ben indult, mellyel új lendületet vett a Suzuki Magyarországon.

BMW gyártósoron szemből

Az Audi 1994-ben kezdte összeszerelni Győrben a négyhengeres motorjait, az első TT Coupé pedig négy év múlva készült el. A 2011-es évben már az RS 3 Sportback is hazánkban készült, a motorok mellett pedig már az új Q3 is Győrben gyártott modell. Az üzem az egymilliomodik autóján is rég túl van, az egész régió gazdaságát meghatározza a vállalat jelenléte.

A Mercedes 2012 óta gyárt személyautókat Kecskeméten, az első modell a B-osztály volt. Egy évre rá jött a CLA, majd pedig ennek Shooting Brake kivitele. A legújabb hír pedig a BMW Debrecenben épülő üzeme, ahol 2023 körül kezdődhet meg a termelés.

Forrás:

Kapcsolódó írások

2019. január 21.
A teljes felsőkategóriás szegmens növekedett az elmúlt évben Magyarországon
2019. március 05.
A BMW, a Mercedes és az Audi is számos hibrid és elektromos hajtáslánccal szerelt modellt mutatott be a 2019-es Genfi Autószalonon. Megnéztük őket élőben!
A 8 legszebb hangú V12
2019. február 18.
A V10-ek után mindenképp érdemes a 12 hengeres V motorokat is átnyálazni. Szinte kizárólag szuperautókat és óriás luxus szedánokat szereltek ilyen szívvel, így a hétköznapi autók szóba se jöhetnek.
Heti autós képgyűjtemény
2018. november 02.
Blogunkon új, könnyed heti rovat indul szórakoztató és informatív képekkel, kötetlen témákban. Érdekességek, humor, motorsport, fotográfia, egyszóval bármi, ami autó.