2019. november 23. | 12:05

Méltatlanul alulértékelt ismérve egy autónak, hogy mennyire fog a fék.

Talán nem mindenki számára tiszta, de egy autó fékhatása az egyik legfontosabb tulajdonsága, nem csak a versenypályán, hanem közúton is. A pályán nem mindegy mikor és milyen meglepetésszerűen jön el az a pont, amikor a kanyar helyett (jó esetben) a kavicságyban landol a verda. Közúton sem elhanyagolható, hogy mit bír az a bizonyos fék az autón. Bár az is igaz, hogy utcai használat mellett egy vérbeli sportautó gyári féke talán még az üzemi hőmérsékletet sem éri el soha. Nem kevésbé fontos részlet, a megfelelő gumiabroncs használata, ami minden forgalomba lévő autóra vonatkozik. Hiszen mit ér egy jó fék, ha a kerekek nem tapadnak meg az aszfalton? Persze az sem mindegy milyen nehéz az autó és milyen az útfelület.

Egy vérbeli pályázós sportkocsinál hamar megkeserítheti a tulajdonos életét, ha az autón nem elég jók a fékek. Talán te is találkoztál már azzal a jelenséggel, amikor egy hosszú hegyi szerpentinen ereszkedtél lefelé, hogy egy idő után hiába nyomtad egyre jobban a fékpedált az autó alig lassult. Rengeteg függvénye van annak, hogy az autó fékrendszere mikor melegszik túl és romlik le a fékhatás. Egy normál közúti kocsinál talán kevésbé, de egy sportolásra szánt autónál kiemelten nagy figyelmet fordítanak a gyártók a rendszer hő elvezetésére. A hatalmas átmérőjű és speciális anyagú tárcsák, sok dugattyús fékek, hőálló fékolajok mind a hosszú távú teljesítményt fokozzák.

A Car and Driver magazin ezzel kapcsolatban hiánypótló teszttel rukkolt elő: összehasonlított 16 hiperautót, hogy kiderítse melyik lassul a legjobban. A tesztben szereplő autókat 70 mph-ról azaz kicsivel több, mint 112 km/h-ról fékezték nullára. A pontos mérés érdekében nem tyúklépésben tipegték végig a távot, hanem GPS alapú VBOX adatrögzítőt használtak. Félreértés ne essék, ezzel persze nem az derült ki, hogy melyiket szerelték a legjobb fékkel, az viszont számomra világossá vált, hogy melyikben ülnék szívesebben, amikor a 81-esen Lacibá lendületből behúzza elém a Favoritot.

Mielőtt rátérnék a lényegre, egy összehasonlítási alapul szolgáló adat: az átlagos amcsi pickup általában 71 métert tesz meg, mire 112-ről megáll, ezek az ízig vérig sportautók viszont alig  45 méter alatt tudják tartani  a féktávolságot. Kell némi képzelő erő, hogy az USA közúti szabályozásához igazított tesztet európai viszonylatban lássuk, de egyértelmű, hogy az arányok hasonlóan alakulnak. Mérési szempontból elképesztő eredményt hozott a mezőny fele, nyolc látszólag egymástól teljesen különböző autó is 41,5 méter körül hozta a távot.

2019 McLaren Senna (tie)

A McLaren Senna egy igen őszinte sportautó. Az angliai Wokingban épülő csúcstechnika a versenypályára született, erre jó példa a karbon-kerámia féktárcsa, ami a autósportból ismert karbon-karbon rendszerekből lett átvéve.

  • 112 km/h – 0 km/h 41,5 méteren
  • Ára körülbelül 295 millió HUF
  • Súlya: 1375 kg
  • Fékek (Elől/hátul): 390 mm hűtött karbon-kerámia tárcsa /390 mm hűtött karbon-kerámia tárcsa
  • Gumik: Pirelli P Zero Trofeo R

 

2017 Chevrolet Corvette Grand Sport

A Corvette történelme során nem csak elképesztő teljesítményéről volt híres, mindig is azon kevés amerikai izomautók közé tartozott, amik nem csak az egyenesekben hanem szerpentinen is megállják a helyüket. A 2017-es Grand Sport 4 másodperc alatt hozza a 0-100-as sprintet. A tesztben szereplő változat nem is a legjobb gumi és fék összeállításban elérhető példány volt, van egy ennél komolyabban felszerelt változat is.

  • 112 km/h – 0 km/h 41,5 méteren
  • Ára körülbelül 20 millió HUF
  • Súlya: 1570 kg
  • Fékek (Elől/hátul): 370 mm hűtött acél tárcsa /366 mm hűtött acél tárcsa
  • Gumik: Michelin Pilot Super Sport ZP

 

2015 Ferrari LaFerrari

Egy új korszak hajnalának terméke, a 2015-ös LaFerrari hibrid hiperautó. A turbóval megfújt V8-ast egy elektromotor támogatja. Az iszonyatos 949 lóerőt és a 900 Nm-es nyomatékot nem egyszerű kordában tartani, amiért a karbon-kerámia tárcsás fékrendszer felel.

  • 112 km/h – 0 km/h 41,5 méteren
  • Ára körülbelül 427 millió HUF
  • Súlya: 1582 kg
  • Fékek (Elől/hátul): 398 mm hűtött karbon-kerámia tárcsa /381 mm hűtött karbon-kerámia tárcsa
  • Gumik: Pirelli P Zero Corsa

2015 Chevrolet Corvette Stingray Convertible Z51

Borítja az elvárt statisztikát a kabrió Corvette. A legjobb futásteljesítményű autók többnyire nem a nyitott tetejű verdák közül kerülnek ki (ezúton is minden MX-5 rajongó szíves elnézését kérem a kijelentésért), mivel a kialakítás többlet súlya általában hátrányosan érinti az autó mozgását. A Z51 esetében a keménytetős változatra közel egy métert vert a kabrió kiadás, ha a féktávot nézzük. Ez nem annyira kis különbség, amit mérési hibának vettek volna a tesztelők, ezért a haj lobogtató változatot hozták ki győztesnek.

  • 112 km/h – 0 km/h 41,5 méteren
  • Ára körülbelül 25,5 millió HUF
  • Súlya: 1589 kg
  • Fékek (Elől/hátul): 345 mm hűtött acél tárcsa /338 mm hűtött acél tárcsa
  • Gumik: Michelin Pilot Super Sport ZP

2018 Lamborghini Huracán Performante

A 41,5 méteres féktávot hozó autók sorát megtörő Huracán Performante nem egy belépő széria az olasz sportkocsiból. Az alapból is tekintélyt parancsoló vadállat teljesítmény növelése mellett aktív aerodinamikai elemeket kapott.

  •  112 km/h – 0 km/h 41,1 méteren
  • Ára körülbelül 95,5 millió HUF
  • Súlya: 1374 kg
  • Fékek (Elől/hátul): 381 mm hűtött karbon-kerámia tárcsa /355 mm hűtött karbon-kerámia tárcsa
  • Gumik: Pirelli P Zero Trofeo R

2017 Porsche 911 Carrera

Habár az alapváltozatról van szó azért az nem meglepő, hogy a Porsche 911 sem sereghajtóként végezte el a tesztet. A német sportkocsi gyártó kiváló terméke nem csak a versenypályán, utcai viszonyok között is kiváló technikának számít.

  •  112 km/h – 0 km/h 41,1 méteren
  • Ára körülbelül 33,4 millió HUF
  • Súlya: 1498 kg
  • Fékek (Elől/hátul): 330 mm hűtött acél tárcsa /330 mm hűtött acél tárcsa
  • Gumik: Pirelli P Zero

2014 Porsche 911 GT3

Érdekes módon az acél féktárcsákkal szerelt széria 911-es fej-fej mellett áll a fékezési ranglétrán a GT3-al. Azonban GT3 már egy rendesen pályára termett technika és afelől nincs kétségem, hogy egy hosszabb pályázás alkalmával csúnyán rá verne néhány kört a széria változatra, mivel a hatalmas karbon-kerámia tárcsák hűtése klasszisokkal jobb mint az acélé.

  • 112 km/h – 0 km/h 41,1 méteren
  • Ára körülbelül 42,8 millió HUF
  • Súlya: 1450 kg
  • Fékek (Elől/hátul): 409 mm hűtött karbon-kerámia tárcsa /391 mm hűtött karbon-kerámia tárcsa
  • Gumik: Michelin Pilot Sport Cup 2

2017 Dodge Viper ACR

Számomra az amerikai autógyártás egyik legnagyobb ikonja a Dodge Viper, a klasszikus kupé forma egyik legbrutálisabb példánya. A 0-100 sprintet 3,5 másodperc alatt hozó 2017-es ACR, egy modernizáltibbnak ható dolognak tűnik, mégis ugyan az a pokoli szörnyeteg maradt, mint az “özvegycsináló”-ként becézett elődei. A több mint másfél tonnás monstrum nekem nagy meglepetést hozott azzal, hogy a teszten képes volt megdönteni egy Carrera féktávolságát.

  • 112 km/h – 0 km/h 40,8 méteren
  • Ára körülbelül 46,7 millió HUF
  • Súlya: 1450 kg
  • Fékek (Elől/hátul): 391 mm hűtött karbon-kerámia tárcsa /360 mm hűtött karbon-kerámia tárcsa
  • Gumik: Kumho Ecsta V720 ACR

2015 Chevrolet Corvette Z06 Convertible (Z07)

A listán egy újabb statisztika gyilkos kabrió hozza a nem várt eredményt, Z06-os Corvette ugyanis kiválóan lassul. A vészfék teszten a több mint 1600 kilós tepsi is hozza a Viper szintjét, ami köszönhető a Michelin Pilot Sport Cup 2 ZP gumiknak és a karbon-kerámia tárcsáknak.

  • 112 km/h – 0 km/h 40,8 méteren
  • Ára körülbelül 46,7 millió HUF
  • Súlya: 1638 kg
  • Fékek (Elől/hátul): 394 mm hűtött karbon-kerámia tárcsa /388 mm hűtött karbon-kerámia tárcsa
  • Michelin Pilot Sport Cup 2 ZP

2018 Porsche 911 Turbo S

Úgy gondolom ilyen egy igazi autóbuzi mindenese. A 911 Turbo S bármire elég 580 lóerőjével bátran ki lehet merészkedni a Nordschleife egy aktuális pályanapjára. Sőt az sem gond, ha épp egy üzleti tárgyalásról érkezik az ember öltönyben, mert az autó elképesztően elegáns. 2.8-as 100-as sprintje mellett fékrendszere is parádés, nem több mint 40,5 méter alatt áll meg 112 km/h-ról.

  • 112 km/h – 0 km/h 40,5 méteren
  • Ára körülbelül 58,3 millió HUF
  • Súlya: 1619 kg
  • Fékek (Elől/hátul): 409 mm hűtött karbon-kerámia tárcsa /391 mm hűtött karbon-kerámia tárcsa
  • Gumik: Pirelli P Zero Corsa (PZC4)

2018 Mercedes-AMG GT R

Bocsánat a spoilerért, de elérkeztünk a lista nehézbombázójához. A tesztelt autók közül Az AMG GTR 1670 kilogrammjával a legnehezebb résztvevő és a 16-ból csak 5 autó tudott hamarabb megállni. Az 585 lóerős kétüléses tank, 3.2 másodperc alatt katapultál 100 km/h-ra, de nem csak sprinten hanem a teljes pályán is képes helytállni. Amúgy a Nürburgring Nordschleife-t 7:10.92 alatt teljesítette.

  • 112 km/h – 0 km/h 40,5 méteren
  • Ára körülbelül 59 millió HUF
  • Súlya: 1670 kg
  • Fékek (Elől/hátul): 401 mm hűtött karbon-kerámia tárcsa /360 mm hűtött karbon-kerámia tárcsa
  • Gumik: Michelin Pilot Sport Cup 2 ZP

2018 Porsche 911 GT2 RS Weissach

A Porsche 911 GT RS még az eddigi említett verdák közül is kiemelkedik, mert ez esetben nem pusztán egy tuningolt 911-ről van szó. Ez az autó nem más, mint rendszámos versenyautó, ennek függvényben nem is olyan nagy csoda, hogy faragott a féktávon.

  • 112 km/h – 0 km/h 39,3 méteren
  • Ára körülbelül 105 millió HUF
  • Súlya: 1527 kg
  • Fékek (Elől/hátul): 409 mm hűtött karbon-kerámia tárcsa /391 mm hűtött karbon-kerámia tárcsa
  • Gumik: Michelin Pilot Sport Cup 2 ZP

2017 Chevrolet Corvette Grand Sport (Z07)

A lista egyik legolcsóbb hiperautója éppen csak lecsúszott a dobogóról a féktáv versenyen. Z07-es kabrió felvértezve pálya pakkal, ami tartalmazza a Michelin Pilot Sport Cup 2 gumikat a karbon-kerámia fékeket és a morcosított légterelőket, számos iszonyú drága gépet utasított maga mögé.

  • 112 km/h – 0 km/h 39,3 méteren
  • Ára körülbelül 28,6 millió HUF
  • Súlya: 1570 kg
  • Fékek (Elől/hátul): 394 mm hűtött karbon-kerámia tárcsa /389 mm hűtött karbon-kerámia tárcsa
  • Gumik: Michelin Pilot Sport Cup 2 ZP

2019 Porsche 911 GT3 RS

Abszolút dobogós helyen a Porsche 911 GT3 RS. Ez egy 4,0 literes hathengeres boxer, aminek egyedülálló hangja megdobbantja a szíveket. A rendszámos gyári versenygépek kategóriáját népesítő szörnyeteg már messze jár a 911 konszolidált küllemétől, minden porcikája a pályára termett.

  • 112 km/h – 0 km/h 39 méteren
  • Ára körülbelül 62,9 millió HUF
  • Súlya: 1479 kg
  • Fékek (Elől/hátul): 409 mm hűtött karbon-kerámia tárcsa /391 mm hűtött karbon-kerámia tárcsa
  • Gumik: Michelin Pilot Sport Cup 2 R

2015 Chevrolet Corvette Z06 (Z07)

Fej-fej mellett a GT3 RS-el érkezik a féktáv célvonalára a Z06, ami a Z07 pálya csomagjával hozza az elképesztő fékteljesítményt. A 650 lovas pályázós verda is Michelin Pilot Sport Cup 2 gumikat a karbon-kerámia fékeket használ az autó lassításához.

  • 112 km/h – 0 km/h 39 méteren
  • Ára körülbelül 29,4 millió HUF
  • Súlya: 1613 kg
  • Fékek (Elől/hátul): 394 mm hűtött karbon-kerámia tárcsa /389 mm hűtött karbon-kerámia tárcsa
  • Gumik: Michelin Pilot Sport Cup 2 R

2019 Chevrolet Corvette ZR1

A Car and Driver féktesztjét végül a ZR1-es Corvette nyerte, ráadásul nem is holtversenyben mással. Az amúgy 755 lóerő leadására képes, 969 Nm-es forgatónyomatékkal rendelkező csúcstechnika 7:13-as ideje nem repítette a Nordschleife legjobbjai közé, amiben közrejátszhatott az is, hogy ez, listánk második legnehezebb autója, a maga 1659 kilogrammjával. Az amerikaiak féktávolság versenyét viszont magabiztosan nyerte.

  • 112 km/h – 0 km/h 43,3 méteren
  • Ára körülbelül 29,4 millió HUF
  • Súlya: 1659 kg
  • Fékek (Elől/hátul): 394 mm hűtött karbon-kerámia tárcsa /389 mm hűtött karbon-kerámia tárcsa
  • Gumik: Michelin Pilot Sport Cup 2 ZP

 

A tesztben szereplő verdák jellemzően az USA kedveltebb darabjai, ebből kiindulva szerintem változatosabb eredmény születhetett volna, ha szélesebb hiperautó merítésből válogatnak a készítők. Ettől függetlenül jó kezdeményezésnek tartom a tesztet, főként azért, hogy a lóerőhajhászat mellet népszerűsítse a fékek fontosságát, hiszen utcán és pályán is döntő szerepe van.

Te mennyire vagy tisztába az autód fékezési képességével? Fontosnak tartod, hogy mindig jó állapotú gumid és féked legyen, vagy inkább óvatosan vezetsz a kopott kereken?