2022. július 25. | 17:04

Rezsicsökkentés-csökkentés, chiphiány, ellátásilánc-problémák...Egy sor tényező befolyásolja a hazai újautó-vásárlást, amelyeket tetézi, hogy júliusban a kormány hárommilliárd forinttal csökkentette a hétüléses autókra igényelhető támogatási keretet. Kinyírták ezzel a nagycsaládosok autóvásárlási kedvezményét? Egyáltalán lehet még kapni a támogatási időn belül hétüléses autót? Cikkünkben ezeknek a kérdéseknek jártunk utána a Pénzügyminisztérium és a hazai autóimportőrök segítségével.

Júliusban több olyan megszorítási (vagy ahogy a kormány nevezi, stabilizációs) intézkedést is bejelentett az állam, amely közvetlenül érintette az autóhasználókat. A rezsicsökkentett árú elektromos áram mennyiségének korlátozása a villanyautósoknak fájhat, míg a Magyar Közlöny 2022/112. számában megjelent hárommilliárd forintos elvonás azoknak lehetne rossz hír, akik szeretnék kihasználni a még idén elérhető, háromgyerekes családok számára hétüléses autókra igényelhető 2,5 millió forintos állami támogatást.

A 2019 óta elérhető pályázatban már 65,8 milliárd forintot osztott szét az állam, ebből csaknem 26 500 autót vettek az érintett családok. A Pénzügyminisztérium lapunk kérésére elmondta, hogy a keretösszeget azért csökkentette az állam, mert az igénylések száma csökkenő tendenciát mutatott. A minisztérium szerint a keretszűkítés ellenére minden nagycsalád megkaphatja majd a támogatást, aki hétszemélyes autót szeretne vásárolni az év végéig.

Lehet-e még egyáltalán hétüléses autót kapni?

Volt egy olyan sejtésünk, hogy az állam okkal mert ilyen nagyösszegű kiigazításra ekkora magabiztossággal reagálni, így megkérdeztük a hazai importőröket, hogy van-e egyáltalán esély, hogy a támogatási időszak alatt leszállítsanak nekünk egy hétüléses autót. Röviden: a remény hal meg utoljára, de vannak mentőötletek is.

Citroën

Az importőr tájékoztatása szerint a Berlingo és a Spacetourer idei érkezésének „nincs akadálya”, csak nem árt tudni, hogy ezekből már kizárólag tisztán elektromos változatot kínálnak. Érdekesség, hogy a testvérmodellekkel kapcsolatban a többi importőrtől más információkat kaptunk.

fotó egy kék színű, harmadik generációs Citroën Berlingo furgonról
Fotó: Zeitler Mátyás / Alapjárat

Ford

A Fordnál a Focushoz és a Fiestához hasonlóan már a Galaxy-re és az S-Maxre sem vesznek fel rendelést. Marad a 28 millió forinttól startoló Explorer SUV, vagy az áruszállító-alapú modellek, például a Tourneo Connect hétszemélyes változatát akár már egy hónap alatt is le tudják szállítani. 8-9 személyes Tourneo Customöket viszont már nem fognak tudni idén leszállítani.

Fotó egy narancssárga Ford Tourneo Custom autóról
Fotó: Sturcz Bertalan / Alapjárat

Opel

A helyzet ugyanaz, mint a Citroënnél, már csak elektromos Combót és Zafirát árulnak, viszont ha most rendeljük meg, ezek sem valószínű, hogy az idén megérkeznek.

Fotó egy narancssárga Opel zafira-e elektromos furgonról
Fotó: Erős Márk / Alapjárat

Peugeot

A Peugeot-nál jelen pillanatban már nem tudnak olyan rendelést felvenni hétszemélyes autókra, amelyeknél garantálható az idei beérkezés. Azonban a Peugeot úgy fogalmazott, hogy a helyzet gyorsan változhat, hiszen előfordulhat, hogy mégis kapnak kiegészítő mennyiségeket az októberi vagy a novemberi gyártási hónapokra. Ezek akár meg is érkezhetnek idén, de az importőr hangsúlyozta, hogy kevés az esély erre.

Fotó egy kék színű, második generációs Peugeot 5008 SUV autóról
Fotó: Peugeot

Ha készletről keresgélnénk, akkor az 5008 SUV, vagy a már említett Stellantis-furgonok tisztán elektromos változatai, a Rifter és Traveller modellek jöhetnek szóba.

VW-csoport (Škoda, Seat, VW)

A Porsche Hungária tájékoztatása szerint náluk már egyik hétüléses modell sem érkezik meg idén, ha most rendelünk. A konszernnél egyébként a Škoda Kodiaq-Seat Tarraco-Volkswagen Tiguan Allspace testvértrió jöhetne szóba (amikből még van is néhány raktáron), illetve a Volkswagen Caddy személyszállító változata.

Akik kimaradtak

Kérdéseinket feltettük a Toyota/Lexus és a Dacia/Renault importőreinek is, ám cikkünk megjelenéséig tőlük nem érkezett válasz. A Toyotánál a sokadik Stellantis-furgon, a Proace City Verso jöhet szóba azzal a különbséggel, hogy náluk még lehet kapni a típust 1,2-es turbós benzinmotorral is. A Dacia oldaláról a Lodgy-t már levették, utódja, az általunk is alaposan letesztelt Jogger jó választás lehet. A Renault-nál a Grand Scénic maradt, az Espace gyártását befejezeték.

Van egy kiskapu

Ahhoz, hogy hétüléses autóra 2,5 millió forint támogatást kapjunk az államtól, nem elég, hogy három gyerekünk legyen, vagy hogy benyújtsuk a támogatási kérelmet a Magyar Államkincstárnak. Feltétel az is, hogy már konkrétan kiválasztott autóra kérjünk támogatást. Mocsai Zoltán, a Peugeot hazai marketingvezetője szerint azonban van egy kiskapu. A Kincstárhoz ugyan december 31-ig lehet benyújtani támogatási kérelmet, azonban csak a kereskedéssel kötött adásvételi szerződésen kell szerepelnie az autó alvázszámának.

Vagyis, ha december végén az importőr garantálni tudja, hogy a következő félévben megérkezik az autó, akkor még néhány hónappal ki lehet tolni a támogatási időszakot. Érdemes tehát a kiszemelt autók esetében alaposan tájékozódni az importőröknél, ugyanis a bátrabbak tudnak majd olyan ajánlatot adni, amivel még be lehet surranni a pályázat feltételei közé.

fotó egy fehér Citroen Grand C4 Picasso egyterű autóról erdős környezetben
A pályázat egykori kedvence, a Citroën Grand C4 Picasso, vagy újabb nevén Spacetourer | Fotó: Erős Márk / Alapjárat

További lehetőség lehet a friss rendeléseken túl, ha körülnézünk a márkakereskedések saját weboldalain kínált készletekben. Fontos tudni, hogy a 2,5 millió forintos támogatást akár szalon vagy tesztautóra is megkaphatjuk, csak arra kell figyelnünk, hogy a kiszemelt autó 1 évnél fiatalabb legyen és kevesebb mint 2000 kilométer szerepeljen az órájában. Ha beütjük ezeket a paramétereket a használtautó.hu-ra, több mint 500 találatot kapunk, köztük olyan ma már nem gyártott, de a támogatási keretben korábban slágerterméknek számító modellekkel, mint a Citroën C4 Spacetourer vagy a Stellantis-furgonok belső égésű motoros változatai.