Október 23-a alkalmából az Alapjárat bemutat 23 autót, melyek nagy hatással voltak az ’50-es évek motorizációjára
Az ’50-es évek az autózás történetének egyik legfontosabb időszaka volt. A több részre szakadt világ különböző országaiban más-más módon tekintettek a személygépjárművekre. Nyugaton az életstílus része, az önkifejezés megvalósítása és státuszszimbólum volt, míg a kommunista országokban az esztétikus megjelenésnél fontosabb volt a funkció betöltése. A korszakot meghatározó típusokon kívül bemutatunk számos autót, ami mára már talán kevéssé ismert.
Autók Nyugat-Európából:
Az ’50-es évek két részre osztotta a nyugati társadalmat. Ekkortájt a középkategóriát képviselő autók száma kevés volt, a gyártók vagy a szegényebb, vagy a módosabb osztályt kívánták kiszolgálni.
Fuldamobil S6, 1953
1953-ban napvilágot látott a világ első buborékautója, a Fuldamobil S6. Célja a munkások motorizációja volt, mely sikerrel zárult. Licenszét számos külföldi ország gyártója megvásárolta, köztük Chile, Görögország és Argentina. Az autók kicsinyítését számos vállalat követte.
Alfa Romeo Giulietta, 1954
Az Alfa a háború után is meg akarta tartani sportos imázsát, míg a hétköznapi autók piacát is ki akarta szolgálni. Ennek a kombinációnak az eredménye az 1,3 literes Giulietta, ami készült szedán, spider, illetve 2 és 4 személyes kupé kivitelben is. Kedvelt volt a színésznők körében, Sophia Loren és Gina Lollobrigida is szívesen mutatkozott Júlia társaságában.
Fiat Nuova 500, 1957
Válaszul a szuezi válságra a Fiat bemutatta az 500-as második generációját, a „Nuova 500”-t, ami akkora sikernek örvendett, hogy neve a mai napig fent maradt és Itália egyik jelképévé vált. A Topolino, magyarul „Egérke” becenevű elődjével ellentétben már ponton karosszériát és farmotort kapott. Utódja a 126-os modell, melyet a KGST-ben licensz alapján a Polski Fiat gyártott.
BMW Isetta, 1955
Az Isetta Olaszországban látott napvilágot, terveit több cég is megvette. A legismertebb vásárló a BMW volt, ami kombi kivitelben is gyártotta.
Az ’50-es években a BMW piacra dobta a mára már ikonná érett luxusautóját, az 501-es modellt. Formaterve olyannyira szemet gyönyörködtető volt, hogy a „Barokk Angyal” becenevet kapta.
Bristol 403, 1953
A Bristol Aeroplane Co. repülőgyár motorizációért felelős részlege Bristol név alatt gyártott luxusautókat. 1953-ban kezdődött a 403-as modell termelése, ami egyike volt az 5 típusnak, amik BMW tolórudat kaptak. A hasonlóság az autó formatervén és hűtőrácsán is meglátszik, sokban hasonlít a BMW 501-re.
Messerschmitt KR200, 1955
A háború után a Messerschmitt kénytelen volt taktikát váltani. A náci párt oldalán harcoló repülőgépgyár kisteljesítményű autókat kezdett gyártani. A típusnak 3 generációja volt, a 200-as modell bizonyult a legnépszerűbbnek.
Zündapp Janus 250, 1957
Az NSZK területén motorokat gyártó Zündapp is próbálkozott mikroautók gyártásával. A cég ’57-ben elkezdte a Janus 250 termelését, de a kevés megrendelés miatt egy évvel később be is fejeződött.
Reliant Regal Supervan, 1953
Míg a világon mindenhol a háromkerekű autókat hátul egy kerékkel szerelték, az angol tudósok bebizonyították, hogy azt előre is be lehet építeni. Ennek köszönhetően az autó nagyon is instabil volt, ami máig nevetség tárgyát képezi. A széria legismertebb modellje a „Supervan”, magyarul „szuperfurgon” lett, mely sem autóként, sem kisteherként nem funkcionált. Az autócsodának többek között a Mr. Bean sorozat számos epizódja is emléket állít.
Austin Mini, 1959
Az angol gyártók szintén reagáltak a szuezi válságra. Két márkanév alatt kapható volt egy gazdaságos kisautó, ami a populáris kultúra részesévé vált. Az Austin először Seven, később a Morrishoz hasonlóan Mininek nevezte a típust. Sikerét több gyártó is meg akarta lovagolni, számos néven futott Mr. Bean autója. Később kombi és woody kivitelben is készült.
Sunbeam Alpine, 1952
Az Alpine egy kétszemélyes sportkupé volt, ami 5 generációt élt meg. Az első szériát ’52-ben mutatták be, de csak ’53-ban kezdődött a termelés. 2267 köbcentis motorja 4 hengert kapott. Sportos megjelenéséhez hozzájárult a kormányváltó, és, hogy az ajtókon kívül nem volt kilincs. Egy 2000-es felmérés szerint a 2. évezredre már csak 200 példány maradt fent.
Mercedes-Benz 300 SL, 1954
Az 1952-től versenyautó, ’54-től sorozatgyártású Mercedes 300 SL volt a csillag SL-osztályának első tagja. Felfelé nyíló ajtajainak köszönhetően kapta a „Sirályszárnyas” becenevet. 215 lóerejével a kor leggyorsabb tömegtermelésű autója volt, egyben az első, amit befecskendezős motorral szereltek. Legnagyobb sebessége 260 km/óra volt.
Borgward Isabella, 1954
Az Isabella korának egyik legszebb autója volt. A prémium jármű számtalan férfi szívét dobogtatta meg, de csak kevesen tudták megfizetni. Az „Isabella” nevet annak köszönheti, hogy a Borgward fedőnévként használta, hogy idő előtt ne derüljenek ki az autó műszaki adatai. A név végül maradt, ahogy az Isabella is az autózás Nagy Könyvében.
A KGST és a Szovjetunió
A szocialista autók döntő többsége a pusztuló Nyugat már meglévő autói tervei alapján készült. Nép- és vezető beosztású autó képében leggyakrabban a Fiat típusai születtek újjá, míg a legnagyobb fejeseké valamilyen amerikai koppintás volt.
ZISZ 115, 1949
A Packard Super Eight alapján készült luxuslimuzin J. Sztálin rendelésére készült. Az Atyuskán kívül csak a moszkvai vezetők használták, de a KGST országainak vezetői is kaptak ajándékba. A 7,3 tonnás, páncélozott csöppségből 3 év alatt csupán 38 darab készült. Sztálin halála után Hruscsov „szakított” a nagyfokú személyi kultusszal. 1956-ban a ZISZ nevét ZIL-re, a gyár korábbi igazgatójának monogramjára (Zavod Imenyi Lihacsova) cserélte. Szabadság Elvtársak!
FSO Syrena 100, 1957
A lengyel népautók egyik korai példája az FSO Syrena volt. 1957-es bemutatása után sorozatgyártásba került. Tervutasításra évi 10 ezer példány legyártása volt a cél, de ez meghiusult. A 2 hengeres, kétütemű autó sikere abból is látszik, hogy 6 generációt élt meg.
FSO Warszawa M20, 1951
Az 1951-től gyártott Warszawa a GAZ-M-20 tervei alapján készült. Megbízható és strapabíró volt, így taxiként is népszerű volt. Összesen 254 471 darab készült. Orra megegyezett a Pobedáéval, a ráncfelvarrást követően "200" néven futott.
Trabant P70, 1955
A klasszikus retró 601-es Trabi nagyapja a P70-es modell volt. Az IFA F8 alapjaira épített autó kétütemű motort kapott. A „P” a karosszéria duroplast anyagára utalt. Készült szedán, kombi és kupé kivitelben. Igazi „csajozós autó” volt: az utas oldalon volt csak nyitható, így a sofőrnek előbb be kellett segíteni utasát, és ha az utas szimpatizált a sofőrrel, belülről kinyithatta a vezető oldali ajtót.
Wartburg 313, 1957
A klasszikus 353-as „Szappantartó Wartburg" szinte semmiben nem hasonlít „Púpos Wartburg” elődjére.A gyártás 1957-ben kezdődött, a kabrió változat ’58-ban a New York-i Autószalonon a „Legszebb importautó” címet kapta. A puhatetős kivitelen kívül készült belőle szedán és kombi. Ez utóbbi a Camping nevet kapta, manapság fehér hollót is könnyebb találni.
Škoda Felicia, 1959
A 450-es utodjául bemutatott Felicia korának egyik szocialista luxusautója volt, nagyban megegyezik az Octáviával. Annyiban különböznek, hogy a Felicia kabrió. Nevének magyar jelentése „Boldogság”. Ahogy a Giuliettát, a Feliciát is főleg színészek és vezető beosztású személyek vásárolták, mint maszek autót.
Ikarus 66, 1952
Nem autó, de legalább a miénk. 1945 után országunkban megszűnt a személygépjármű gyártás, utasításra önként Ikarus buszokat kezdtünk termelni. Máig legismertebb példányai az 55-ös és a 66-os „Bözsi” voltak. A 66-osból 9260 legyártott busz nagy részét az NDK-ba exportálták, 2700 került a Volán birtokába. Beltere nem épp fapados volt, ülései bőrrel voltak behúzva. Formaterve és hatalmas üvegfelületei az amerikai futurizmust idézik.
Az USA
A Magyarországtól legtávolabbi szabad világ rengeteg emblematikus típust gyártott az ’50-es években. Ezek közül kiemeltem 3 modellt.
Hudson Hornet, 1951
A Hornet az ’50-es évek egyik legnagyobb sikere volt. Nem csak civil- és rendőrautóként bizonyított, de a versenypályákon is halmozta a sikereket. Gyártották 2+2 kupé és kabrió kivitelben. Pár évvel később az AMC megvette a Hornet licenszét és saját típusként is gyártásba helyezte. A nagy múltú autónak a Disney Verdák című animációs film is emléket állít.
Studebaker Champion, 1951
A Champion volt a Studebaker egyik legsikeresebb modellje. Az amerikai futurizmus csúcsán jelent meg, ami kiült az autó orrára is. Az orr rész elrendezéséről azonnal egy repülő vagy űrsikló juthat eszedbe. Motorja 2,6 literes volt.
Mercury Colony Park, 1957
Az ’57-es Colony Park első generációja a korszaknak megfelelően woody stílusban készült. Igaz, a kombi változat belőle sem a legesztétikusabb, de Amerikában az ’50-es években a kombik voltak a nagyágyúk, mielőtt a SUV-ok és pickupok átvették a helyüket.
Ezzel a 23 autóval készültünk nektek. Gyártási helytől és márkától függetlenül Te ismersz még autókat ebből az időszakból?